نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی کاربردهای کریسپر در ۳ صنعت با حضور دانشمندان ۴ کشور

فناوری کریسپر ابزاری در دست دانشمندان است تا با استفاده از آن تغییراتی در دی‌ان‌ای سلول‌های مورد نظر اعمال کنند و پژوهشگاه زیست‌فناوری در نظر دارد تا به منظور بررسی کاربردهای کریسپر در حوزه پزشکی، کشاورزی و صنعت، سمپوزیوم بین‌المللی کریسپر را در خرداد ماه برگزار کند.

صادق شجاعی، دبیر اجرایی سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر (ویرایش ژن)، اظهار کرد: در سمپوزیوم یک روزه کریسپر CRISPR (ویرایش ژن) که اول خرداد به میزبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد، ۳۰۰ نفر از دانش پژوهان و پژوهشگران داخلی و خارجی به صورت حضوری و ۱۲۰۰ نفر به صورت غیر حضوری و آنلاین ثبت نام کرده‌اند که در مجموع این سمپوزیوم ۱۵۰۰ نفر شرکت کننده خواهد داشت.

شجاعی که از بنیانگذاران این سمپوزیوم است، با اشاره به جایگاه مهم کریسپر (ویرایش ژن) در زیست‌فناوری، افزود: کریسپر (CRISPR) بخشی از دی‌ان‌ایِ پروکاریوت حاوی توالی‌های خوشه‌ای منظم تکراری کوتاه پالیندرومی است. این توالی‌ها اگرچه بخشی از ژنوم باکتری هستند، ولی در واقع قسمتی از ژنوم ویروس‌های باکتریخوار (باکتریوفاژها) بوده‌اند که باکتری آنها را در ژنوم خود ذخیره کرده‌اند و در صورت مواجهه مجدد با همان باکتروفاژ، از آن به عنوان ابزاری برای شناسایی مجدد آن باکتروفاژ استفاده می‌کند.

شجاعی یادآور شد: در عمل، آن باکتری با رونویسی از این قطعه‌ DNA خاص، یک توالی پالیندرومی از جنس RNA ایجاد می‌کند (موسوم به RNA راهنما یا الگو) که می‌تواند توالی مکمل خود را در ژنوم ویروس باکتروفاژ (که وارد باکتری شده است)، شناسایی کرده و به آن متصل شود.

دبیر اجرایی این رویداد علمی با بیان اینکه این روند پایان کار نیست، افزود: بخش دیگری از این سیستم دفاع باکتریایی، یک پروتئین متصل به کریسپر (CRISPR-associated Protein یا به اختصار Cas) است. این پروتئین، نوعی آنزیم برش‌دهنده‌ DNA است که به RNA راهنمای کریسپر متصل بوده و پس از اتصال آن RNA به DNA ویروسی، آن DNA ویروسی را برش زده و در نتیجه، ویروس باکتری‌خوار را غیرفعال می‌کند.

به گزارش سیناپرس به نقل از پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک، وی تاکید کرد: فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد تا با روشی مشابه و با تغییر RNA الگو (مثلاً یک ژن مورد نظر برای تغییریافتن، مثل ژن بیماری‌های ژنتیکی) و استفاده از یک پروتئین متصل به کریسپر کامل‌تر موسوم به Cas9 بتوانند تغییراتی در دی‌ان‌ای سلول‌های مورد نظر اعمال کنند.

وی سخنرانان اصلی کنگره را دانشمندانی از ایران، آمریکا، استرالیا و ترکیه دانست و  گفت: در سومین سمپوزیوم بین‌المللی و پنجمین سمپوزیوم ملی کریسپر آخرین دستاوردهای ویرایش ژن در ایران و جهان و کاربردهای کریسپر در حوزه پزشکی، کشاورزی و صنعت مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل