نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این هشت غذای جادویی مغز را جوان نگه می دارد

به باور متخصصین، نوع و کیفیت غذایی که می خورید می تواند نقش کلیدی در سلامت روان و تندرستی شما داشته باشد. بررسی های انجام شده توسط محققین نشان می دهد: مصرف برخی مواد غذایی می تواند به جوان تر ماندن مغز کمک کند.

به گزارش سیناپرس، طی دهه های اخیر و همزمان با افزایش میانگین طول عمر انسان، مشکلات سلامت روان در حال افزایش است. با این حال شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد؛ غذایی که می خوریم ممکن است یک عنصر حیاتی برای کمک به تقویت مغز و حافظه ما باشد. در ادامه به معرفی مواد غذایی می پردازیم که برای تقویت حافظه مفید هستند.

۱. غذاهای تخمیر شده

کلم ترش تخمیر شده، کفیر، پنیر، ماست ، ترشی های تخمیری و …همگی به تقویت تنوع میکروب های مفید در روده ما کمک می کنند. در حالی که هنوز اطلاعات زیادی برای یادگیری در مورد تأثیر میکروبیوم روده بر مغز و سلامت روان وجود دارد، مطالعات حیوانی نشان می دهد که باکتری های روده می توانند  ساختار مغز ما تحت تاثیر قرار دهد.

۲. چای، قهوه و شکلات تلخ

این مواد خوراکی سرشار از پلی فنول ها هستند که می توانند خاصیت ارتجاعی رگ های خونی را افزایش داده و به خون اجازه می دهند آزادانه تر جریان یابد. در روده، پلی فنل ها به اسیدهای فنولیک تبدیل می شوند که اثر محافظتی روی سلول های مغز دارند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات پیشین نشان داده است که نوشیدن چای باعث کاهش اضطراب و بهبود حافظه و توجه می شود. کافئین باعث افزایش سطح آنزیمی در بدن می شود که در برابر زوال عقل از مغز محافظت می کند. شواهدی وجود دارد که شکلات تلخ نیز می تواند جریان خون به مغز را افزایش داده و حافظه کاری و عملکرد بینایی را بهبود بخشد.

۳. سبزی های برگ دار

 کلم پیچ، کاهو، اسفناج، شاهی و سبزیجات مشابه سرشار از مواد مغذی مختلف مانند بتاکاروتن، فولات، ویتامین K و منیزیم هستند که در عملکرد مغز و سیستم عصبی نقش دارند. در نتیجه، خوردن مقدار زیادی سبزیجات سبز برگ با کندتر شدن پیری مغز، حافظه بهتر و کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

۴ . آجیل خام و بدون نمک

آجیل هایی مانند بادام، فندق، پسته و گردو منابع ارزشمند پلی فنول ها هستند. هنگامی که این مواد توسط میکروب های روده ما هضم می شوند، اسیدهای فنولیک تولید می کنند که با کاهش التهاب و اکسیداسیون از مغز محافظت می کند.

این دانه های مغذی همچنین به بهبود نحوه ارتباط سلول های مغزی و ترویج تشکیل سلول های جدید مغز کمک می کنند. آجیل ها منبع خوبی از ویتامین E هستند که به طور مداوم با عملکرد بهتر حافظه در سنین بالا مرتبط است.

۵. توت ها

توت ها تولید ترکیبی را افزایش می دهند که از بقای سلول های مغز پشتیبانی می کند و نتایج شناختی مفیدی مانند بهبود توجه و حافظه کوتاه مدت دارد.

۶. لوبیا و غلات کامل

این غذاها سرشار از فیبر هستند. هنگامی که میکروب های روده فیبر را تجزیه می کنند، یکی از محصولات جانبی گروهی از ترکیبات به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه  SCFAs  است. از سوی دیگر  SCFA ها سد روده را سالم نگه می دارند و از مغز در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. به گزارش سیناپرس،  بر اساس آخرین نظرسنجی ملی رژیم غذایی و تغذیه، تنها ۹ درصد از بزرگسالان ۱۹ تا ۶۴ ساله به اندازه کافی فیبر مصرف می کنند.

۷. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی طیف وسیعی از مواد مغذی را فراهم می کنند که برای حمایت از ظرفیت آنتی اکسیدانی مغز مفید هستند. جلبک دریایی و غذاهای دریایی نیز حاوی ید هستند که برای رشد مغز کودک در دوران بارداری بسیار مهم است.

۸. ماهی های روغنی

ماهی هایی مانند سالمون، ماهی خال مخالی، آنچوی، قزل آلا، شاه ماهی و ساردین سرشار از امگا ۳ هستند. وقتی صحبت از ساختار و عملکرد سالم مغز به میان می آید، چربی های امگا ۳ غیر قابل جایگزینی هستند. به گزارش سیناپرس، شواهد حاکی از آن است که این مواد ممکن است برای افرادی که دارای اختلال شناختی خفیف و افسردگی هستند مفید باشند. ما باید چربی های امگا ۳ را از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم، که می توان با خوردن یک یا دو وعده ماهی چرب در هفته یا مصرف مکمل DHA/EPA به دست آورد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل