نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هورمون استرس بر رشد مهارت های گفتاری کودک موثر است

یافته های جدید محققان دانشگاه ادنسه نشان داد: سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول در طول سه ماه آخر بارداری ممکن است رشد مهارت های گفتاری و زبانی را در 3 سال اول زندگی کودک بهبود بخشد. این یافته ها به درک بهتر نقش کورتیزول در رشد جنین در رحم مادر کمک می کنند.

به گزارش سیناپرس، کورتیزول، یکی از هورمون های بسیار مهم بدن است که به عنوان پیام رسان شیمیایی نقش های زیادی در بدن دارد. این هورمون، به دلیل نقشی که در پاسخ به استرس نشان می دهد، با عنوان هورمون استرس شناخته می شود.

رشد زبان در اوایل کودکی می تواند نشان دهنده این باشد که سیستم عصبی کودک در رحم چقدر خوب رشد کرده است. یافته های مطالعات قبلی نشان داده بودند که قرار گرفتن در معرض کورتیزول، قبل از تولد، بر رشد مغز جنین تأثیر می گذارد؛ با این وجود، تا به حال اثرات کورتیزول بر رشد اولیه زبان و گفتار، ناشناخته باقی مانده بودند.

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌ های مربوط به سطوح کورتیزول 1000 زن باردار را در سه ماه آخر بارداری مورد بررسی قرار دادند و مهارت ‌های گفتاری و زبانی کودکان متولد شده را تجزیه و تحلیل کردند.

دانشمندان دریافتند: پسرانی که در رحم مادرشان، در معرض سطوح بالای کورتیزول قرار گرفته بودند، توانایی درک کلمات بیشتری را در سنین 12 تا 37 ماهگی داشتند، در حالی که دختران در سنین 12 تا 21 ماهگی در درک کلمات بیشتر، بهتر عمل کردند.

محققان اظهار داشته اند: این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین سطح هورمون کورتیزول در بدن مادر و رشد زبان در کودکان را مورد بررسی قرار داده است. تیم تحقیقاتی قصد دارد بررسی کند که آیا کودکانی که در معرض سطوح بالای کورتیزول در رحم مادر قرار می گیرند، از نمرات بهره هوشی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود یا خیر.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در بیست و پنجمین کنگره غدد درون ریز اروپا در استانبول ارائه شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل