نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محققان جهش جدیدی در بیماری آلزایمر با شروع دیررس کشف کردند

به گزارش سیناپرس همدان، بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال عصبی پیشرونده است که ده‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و شایع‌ترین علت زوال عقل است. AD زودرس معمولاً با جهش در ژن های APP، PSEN1 و PSEN2 همراه است که منجر به شکل تهاجمی تر بیماری با علائم غیر معمول می شود. در مقابل، جهش جدید کشف شده “Shanghai APP” با LOAD مرتبط است که جمعیت بیشتری از بیماران AD را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مطالعه ای که در Genes & Diseases منتشر شد، محققان بیمارستان Ruijin وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ و سه تیم دیگر، جهش Shanghai APP را در یک بیمار چینی که در اواسط دهه 70 زندگی خود دچار کاهش حافظه شده بود، شناسایی کردند. تکنیک‌های تصویربرداری عصبی وجود رسوب گسترده آمیلوئید β را که یک نشانه کلیدی AD است، تأیید کرد.

با استفاده از شبیه‌سازی دینامیک مولکولی و آزمایش‌های آزمایشگاهی، تیم دریافتند که جهش E674Q منجر به افزایش پردازش APP و تولید آمیلوئید β، یک پروتئین سمی مرتبط با AD شد. علاوه بر این، آزمایش‌های تجمع بیوشیمیایی نشان داد که پپتید E674Q تجمع بالاتری نسبت به پپتید نوع وحشی نشان می‌دهد، به ویژه تشکیل رشته‌هایی که چندین فیبریل را به هم متصل می‌کنند.

برای بررسی بیشتر اثرات جهش در داخل بدن، محققان ژن APP جهش یافته E674Q را با استفاده از انتقال ژن آدنو ویروس مرتبط (AAV) در هیپوکامپ موش‌های دو ماهه بیان کردند. این مطالعه نشان داد که جهش E674Q منجر به اختلال در رفتار یادگیری و افزایش بار پاتولوژیک در مدل موش می شود که نقش بیماری زایی آن را در AD نشان می دهد.

جایگزینی E674Q یک اثر آمیلوئیدوژنیک قوی از خود نشان داد و طبق دانش محققان، این تنها جهش بیماریزای شناخته شده در توالی پردازش آمیلوئید است که باعث LOAD می شود. این یافته قابل توجه است، زیرا ممکن است راه های جدیدی را برای درک توسعه LOAD باز کند و منجر به درمان های مؤثرتری برای بیماران مبتلا به این نوع بیماری آلزایمر شود.

کشف جهش جدید APP در شانگهای فرصتی منحصر به فرد برای کاوش عمیق تر در مکانیسم های مولکولی زیربنایی LOAD فراهم می کند. تحقیقات بیشتر در مورد اثرات جهش E674Q برای کشف توسعه بالقوه درمان‌های هدفمند یا مداخلاتی که ممکن است پیشرفت AD را کند یا متوقف کند ضروری است.

با درک اینکه چگونه این جهش خاص به شروع و پیشرفت LOAD کمک می کند، دانشمندان ممکن است بتوانند استراتژی های جدیدی برای پیشگیری یا درمان این بیماری ویرانگر ابداع کنند و در نهایت کیفیت زندگی ده ها میلیون بیمار و خانواده هایشان را بهبود بخشند.

منبع: Genes & Diseases

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل