نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سویه‌های پرکاربرد مرکز ذخایر ژنتیکی در حداقل زمان در اختیار محققان قرار می‌گیرد

بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، موفق شد سویه های پرکاربرد خود را با هزینه مقرون به صرفه و به صورت ۲۴ ساعته تامین و به محققان و مراکز تحقیقاتی ارایه کند.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، دکتر محدثه رمضانی مدیر بانک میکروارگانیسم های این مرکز با تشریح این سطح نوین از خدمات زیست بانک اظهار داشت: این میکروارگانیسم ها به صورت سوآپ تهیه شده و هدف این بانک از راه اندازی این سیستم ارایه، صرفه جویی در زمان و هزینه محققان و دانشمندان بخش های مختلف تحقیقاتی و صنعتی کشور است تا در حداقل زمان سویه درخواستی در اختیار آنها قرار گیرد.

مدیر بانک میکروارگانیسم ها تصریح کرد:‌ روزآمد کردن خدمات این بانک در تراز بین المللی جزو اهداف کیفی دایمی آن است. تأمین ماده زیستی مناسب، مطمئن و مقرون به صرفه در راستای ایفای مسئولیت راهبردی و نقش مرجعیت ملی؛ مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهمیت دارد؛ لذا در صورت استقبال کادر علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور، امکان افزودن سویه های بیشتر به فهرست مذکور امکان پذیر است.

وی افزود: همه متقاضیان ساکن تهران و کرج می توانند نمونه های مورد نظر خود را از فهرست سویه های قابل ارائه به صورت ۲۴ ساعته انتخاب کنند و در همان روز نیز آنها را تحویل گیرند. نمونه های شهرستان نیز با پست سریع و حداکثر تا سه روز کاری تحویل خواهد شد.

در این روش ارایه باکتری بر روی یک سوآپ استریل که ظاهر آن شبیه گوش‌پاک‌کن است، قرار گرفته و در شرایط استاندارد خشک می شود. این باکتری استاندارد بین سه تا ۶ ماه روی آن سوآپ دوام دارد. لذا پژوهشگران می‌توانند این نمونه‌ها را پس از تحویل روی محیط کشت‌هایی که به همراه سوآپ‌ها برای آنها ارسال می‌شود، تکثیر کنند. در محیط‌های کشت بلافاصله باکتری‌ها زنده شده و پژوهشگران می‌توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند.

فهرست سویه پرکاربرد در سایت مرکز به نشانی www.ibrc.ir بارگذاری شده و در دسترس محققان و متقاضیان قرار دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل