علت شکل حلقوی لکه های قهوه چیست؟

همه ما در طول فرایند زندگی روزانه خود با قهوه سر و کار داریم ولی یکی از نکاتی که به سادگی از آن چشم پوشی می کنیم، لکه های باقی مانده از قهوه بر روی سطوح صاف است. این لکه ها که در وضعیت عادی باید به صورت یک دایره تو پر به نظر برسند، تنها یک حلقه تو خالی را تشکیل می دهند که این امر دلیلی کاملا علمی دارد.

دانشمندان با بررسی این پدیده دریافته اند که این امر به ریز ذرات کوچک موجود در این مایع مربوط است و فرایند تبخیر در لبه های این لکه ها به مراتب سریع تر است و به همین دلیل نیز ذرات یاد شده برای تسریع فرایند تبخیر عادی به سرعت به سمت لبه ها کشیده می شوند.

این امر موجب می شود تا در نهایت چیزی در مرکز دایره باقی نماند و تنها لکه برجای مانده در محیط دایره به چشم بخورد. البته دانشمندان دریافته اند که این امر تنها برای قهوه به چشم نمی خورد بلکه هر مایعی که دارای ریز ذرات معلق باشد می تواند اثری مشابه را از خود برجای بگذارد. دیگر نمونه هایی که چنین لکه هایی را برجای می گذارند شامل خون، رنگ و جوهر هستند.

شایان ذکر است که این تحقیقات توسط دانشمندانی از دانشگاه لی های انجام شده است و انگیزه انجام آن نیز ریختن تصادفی قهوه یکی از دانشمندان به نام بایو شی بر روی میز کار آزمایشگاه بوده است. به این ترتیب دیگر متخصص حاضر در محل یعنی ادموند وب به سراغ بررسی این لکه های عجیب به جای مانده رفته و به رفتار منحصر به فرد ریز ذرات موجود در آن در هنگام تبخیر پی برده است.

منبع: Gizmodo