نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داروی غیر هورمونی کنترل عوارض یائسگی تایید شد

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدیدی را برای درمان علائم متوسط تا شدید یائسگی که معمولاً به عنوان گرگرفتگی شناخته می ‌شود، تأیید کرده است. این دارو بر خلاف نمونه های پیشین از نوع غیر هورمونی بوده و عوارض جانبی کمتری دارد.

به گزارش سیناپرس، یائسگی یکی از دوره های مهم زندگی زنان محسوب می شود که به دلیل تغییر در ساختار هورمون ها با عوارض مختلفی همراه است. یکی از شایع ترین عوارض این پدیده، گرگرفتگی و بی قراری است که معمولا برای کنترل آن از داروهای مبتنی بر هورمون استفاده می شود؛ اما به تازگی محققان موفق به تولید دارویی شده اند که قادر به مهار این عوارض بدون استفاده از هورمون ها است.

این دارو که با نام تجاری Veozah و نام عمومی فزولینتانت شناخته می شود، با مسدود کردن گیرنده نوروکینین ۳ که به بدن در تنظیم دما کمک می کند، عمل می کند. این دارو اولین دارویی است که بر مهار گیرنده NK3 تمرکز دارد که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا تأیید شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: بیمارانی که Veozah مصرف می کنند باید یک قرص ۴۵ میلی گرمی را به صورت خوراکی، یک بار در روز، همراه یا بدون غذا مصرف کنند. این قرص باید هر روز در ساعت معینی مصرف شود.

گفتنی است درمان های هورمونی برای گرگرفتگی در حال حاضر به طور گسترده در دسترس است، اما بیماران با سابقه سکته مغزی، حمله قلبی، خونریزی واژینال، لخته شدن خون یا بیماری های کبدی نمی توانند با خیال راحت از این نوع داروها استفاده کنند.به گزارش سیناپرس، به گفته متخصصین از آنجایی که Veozah هورمونی نیست، برای بیمارانی که قبلا قادر به دریافت درمان های محدود کننده عوارض یائسگی نبودند، در دسترس خواهد بود.

لازم به ذکر است که این دارو در یک مجموعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده به همراه نمونه هایی از  دارونماها آزمایش شده و نتایج آن به طور رسمی تائید شد.

به گزارش سیناپرس، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار می دهد که بیماران به دلیل خطر افزایش ترانس آمیناز کبدی که به عنوان آسیب کبدی نیز شناخته می شود، قبل از تجویز Veozah به آزمایش خون نیاز دارند. علاوه بر این به بیمارانی که Veozah مصرف می کنند توصیه می شود در صورت مشاهده علائم آسیب کبدی از جمله زردی پوست، استفراغ و حالت تهوع، مصرف دارو را متوقف و با پزشک خود تماس بگیرند.

طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، عوارض جانبی رایج Veozah شامل اسهال، کمردرد، بی خوابی و درد شکم است.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل