نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهی برای بازگرداندن افزایش اعتبار سایت های خبری داخلی

Desktop monitor, office laptop, tablet PC and black glossy touchscreen smartphones with internet web business news on screen and stack of color newspapers isolated on white background

امروزه، سایت های خبری بخش قابل توجهی از رسانه ها را شامل می شوند که در خبررسانی و تحلیل اتفاقات مختلف دارای نقشی ویژه هستند. محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی، روش های کسب اعتبار بیشتر توسط این رسانه های نوین را برشمرده اند.

به گزارش سیناپرس، لازمه ورود موفقیت آمیز یک رسانه به عرصه عمومی، بی‌تردید برخورداری از میزان قابل قبولی از وجاهت داخلی و اعتبار است. داشتن اعتبار، در واقع سطح بالاتری از موفقیت است. به همین منظور در جوامع مختلف برای تدوین، اجرا و تحلیل مدل های اطلاع رسانی، از ابزارهای اعتباربخش رسانه ای و قابلیت ها و ظرفیت اعتماد سازی عمومی، حداکثر بهره برداری حرفه ای به عمل می آید.

در عصر اطلاعات که نوآوری‌ها و فناوری‌های ارتباطات به رسانه ها تنوع و به مخاطبان آن دسترسی به حق انتخاب بیشتری داده، بی تردید آن دسته از رسانه های جمعی می توانند سرچشمه قدرت و ابزار کنترل، مدیریت و نوآوری باشند و به منابع اصلی تبیین واقعیت‌های اجتماعی برای مردم تبدیل شوند که از میان رسانه های بی شمار موجود، معتبرتر شناخته شوند.

به اعتقاد متخصصان و کارشناسان رسانه، مهم ترین کارکرد رسانه ها که اعتبار عمومی آن ها را به همراه می آورد و افزایش اعتماد جامعه مخاطب را موجب می شود، کارکرد خبری آن ها است. اگر رسانه‌ها به عنوان واسطه ای صادق بین واقعیت ها و مردم عمل کنند، نزد مخاطب، اعتبار پایدار کسب می کنند و مورد اعتماد، اجماع و اقبال قرار می گیرند.

در این میان، سایت های خبری که نسل نوین رسانه در دنیای مجازی هستند، برای ثبات حضور و دوام عملکرد مانند سایر رسانه ها، نیازمند هویت‌بخشی حرفه‌ای و کسب اعتماد یا اعتباریابی از جانب مخاطب است. اعتبار و اعتماد مردم به رسانه در گرو رعایت بی طرفی، اعتدال و اخلاق حرفه‌ای در انعکاس اخبار همه جناح‌ها و گروه‌های جامعه است.

به گزارش سیناپرس، در رابطه با این موضوع، یک مطالعه پژوهشی توسط محققان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شده است. در این مطالعه راهبردهای افزایش اعتبار رسانه‌ای در سایت ها یا تارنماهای خبری مورد ارزیابی واقع شده اند.

در این پژوهش کیفی که هدف از آن، ارائه رهیافتی نوین برای افزایش اعتبار رسانه‌ای در تارنماهای خبری بوده است، محققان با 16 نفر از خبرگان پایگاه‌های خبری، مصاحبه های عمیق انجام داده و سپس داده های جمع آوری شده را با روش های آماری، تجزیه و تحلیل نموده اند.

یافته‌های این مطالعه نشان می دهد:در صورت اعتمادسازی حرفه‌ای و اعتباربخشی مناسب سایت های خبری، می‌توان به نقش بی‌بدیل مرجعیت عمومی آنان، در هدایت افکار عمومی و پیشبرد نظام خبری کشور، به مراتب بیش از سایر مؤلفه‌ها امیدوار بود و از این ظرفیت مجازی، حداکثر استفاده را به عمل آورد.

طاهر روشندل اربطانی، استاد و پژوهشگر گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و همکارانش در این باره می گویند: طبق نتایج پژوهش ما، مقوله‌های محوری زیر به ترسیم راهبرد اصلی در الگوی اعتباربخشی تارنمای خبری کمک می‌کنند: 1) وفاداری به عناصر روزنامه نگاری دیجیتالی به شکل حرفه ای، ۲) به هنگام بودن و بی طرفی اخبار رسانه، 3) هنر مخاطب شناسی و اقناع، ۴) ارتقای ارزش ویژه برند تارنمای خبری، ۵) مهارت در به کارگیری خبرنگار حرفه‌ای و ۶) تولید و انتشار اخبار صحیح.

این محققان می افزایند: با حضور چشمگیر تارنماهای خبری در عرصه تولید و توزیع و امکان قابل دسترس راه اندازی آن ها برای بسیاری از افراد حقیقی، رابطه وجودی آن ها با دستگاه حاکمیتی، می‌تواند به تبیین آینده آن ها یاری برساند. شناخت فرصت‌هایی که حضور تارنماها می تواند به وجود بیاورد یا چالش‌هایی که در پی فعالیت آن ها ممکن است برای مجموعه حاکم سیاسی بروز کند، می تواند در بازتعریف سیاست‌های آن ها مثمر ثمر باشد.

در این تحقیق اشاره شده است که آمیختگی دانش و اطلاعات با انقلاب دیجیتال، از جمله ویژگی‌های عصر رسانه هاست و تسلط فناوری های جدید ارتباطی موجب شده که رسانه‌های الکترونیک مبتنی بر فضای وب تاثیرهای چشمگیری بر رسانه های سنتی همچون مطبوعات کاغذی و رادیو تلویزیون بگذارند. این تأثیر آن قدر عظیم است که می‌تواند رسانه های مکتوب و سنتی را دستخوش تحول های جدی کرده و حتی آینده آنان را در معرض خطر قرار دهند.

به بیان روشندل اربطانی و همکارانش، مهم ترین راهکارهای پیشنهادی در این خصوص، افزایش اعتماد مخاطب رسانه از راه ارائه اخبار و اطلاعات شفاف، روشن، چندجانبه و دقیق به مخاطب، تهیه و تولید اخبار و گزارش‌های داخلی و خارجی بی‌طرفانه و افزایش تطابق پیام رسانه ملی با نیازهای اطلاعاتی و خبری مخاطب است و بایستی از ظرفیت نوین چنین رسانه های الکترونیکی که روی بستر وب و به صورت برخط عمل می‌کنند استفاده حداکثری را به عمل آورد و هر نقص و تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد.

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات علمی پژوهشی را فصل نامه رسانه متعلق به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نموده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل