نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مأموریتهای آینده ناسا را حالا ببینید

دور تازه ای از برنامه های فضایی آغاز شده است. ناسا و اسا از طرحهای هیجان انگیزی رونمایی می کنند که شاید تا چند سال پیش کمتر کسی تصور آنها را می کرد. این برنامه ها را در قالب فناوریهای فضایی آینده معرفی می کنند. فناوریهایی که در این گزارش ارایه می شوند تا یک دهه آینده جنبه عملیاتی پیدا می کنند.

ناسا از سال 2011 برنامه ای موسوم به «طرحهای مفهومی ابتکاری» یا NIAC را دنبال می کند. در این برنامه ایده های کاربردی که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد مورد توجه قرار می گیرد. امسال 13 طرح مختلف به تأیید ناسا رسیده که هر یک 100 هزار دلار دریافت می کنند. بر اساس زمان بندی تعریف شده از سوی ناسا، هر یک از این پروژه ها تا 9 ماه در دست بررسی قرار می گیرند. در این گزارش به معرفی 3 مورد از آنها پرداخته شده است.

ناسا از سال 2011 برنامه ای موسوم به «طرحهای مفهومی ابتکاری» یا NIAC را دنبال می کند. در این برنامه ایده های کاربردی که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد مورد توجه قرار می گیرد

فضاپیمای Brane Craft

تصور اکثر افراد از فضاپیما، یک ساختار عظیم و پیچیده است. اما Brane Craft تعریف جدیدی در این زمینه محسوب می شود. این یک ساختار مسطح مربعی است که یک متر درازا داشته و تنها 35 گرم وزن دارد! با این حال این ساختار قادر به پیش راندن خود در اعماق فضاست. سیستم پیش رانش این سیستم فضایی در شکاف 10 میکرومتری حائل میان دو ورقه مجزا از یکدیگر تعبیه شده حال آنکه در هر سوی آن سلولهای خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز سیستم در نظر گرفته شده است. میدانهای الکترومغناطیسی ذرات را از سمت دیگر اسپری کرده تا فضاپیما به جلو حرکت کند. این فناوری که از سوی Aerospace Corporation در لس آنجلس ارایه شده سومین فناوری بسیار باریکی محسوب می شود که برنامه طرحهای مفهومی ابتکاری از آن حمایت می کند.

پرتوی انرژی سیارکی

زمانی که به سیارک یا دنباله داری می رسیم چگونه می توان از ساختار تشکیل دهنده آن آگاه شد؟ محققان دانشگاه دولتی پلی تکنیک کالیفرنیا پیشنهاد استفاده از پرتوی انرژیکی قدرتمندی را ارایه کرده اند. این پرتو پیش از آنکه صخره مورد نظر را حرارت دهد، ساختار یخی موجود در سطح آن را تبخیر می کند. در نتیجه این انفعالات، درخششی از صخره حرارت دیده تولید می شود که در مولکولهای تبخیر شده تبلور می یابد و بدین ترتیب کاوشگر می تواند ساختار مواد شیمیایی موجود در آنها را تجزیه و تحلیل کند. بدون شک مأموریتی که به این فناوری جدید مجهز باشد کمک زیادی به دانشمندان در تهیه نقشه دقیقی از ساختار سیارکها و دنباله دارها خواهد کرد.

حرکت سریع در اعماق فضا با همجوشی مستقیم

فرض کنید امکانی فراهم شود که سفر به اعماق ناشناخته فضا با سرعتی ماورای تصور صورت گیرد. در واقع این ایده گروهی از محققان در «سیستمهای ماهواره ای پرینستون» واقع در نیوجرسی آمریکاست. استفان توماس و همکارانش بر روی فناوری جدید موسوم به Direct Fusion Drive کار می کنند که سفر با سرعت بسیار زیاد در اعماق فضا را محقق می سازد. این پروژه از حمایت مالی وزارت انرژی آمریکا نیز برخوردار است. در این نوآوری از انرژی حاصل از همجوشی دوتریوم (هیدروژن سنگین) و هلیوم 3 استفاده می شود. این محققان رؤیای تحقق سفر به پلوتو در لبه منظومه شمسی با این فناوری جدید را در سر دارند.

منبع: newscientist

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل