نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ستاره جوان با حلقه ای مرموز توسط جیمزوب

ستاره شناسان با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا یک ستاره جوان مشاهده کردند که حلقه‌ های متعددی در اطراف آن وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا اعلام کرد: ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ جیمز وب که برای گرفتن طول موج های بسیار طولانی نور طراحی شده است، سه کمربند تودرتو در اطراف ستاره موسوم به فومالهوات Fomalhaut، تا فاصله ۲۲ و نیم میلیارد کیلومتری آن پیدا کرده است.

طی این مطالعات، مشاهدات ماهواره نجومی فروسرخ ناسا برای اولین بار حلقه غبار فومالهوات را کشف کرد. در واقع اولین بار کمربند سیارکی یک ستاره خارج از منظومه شمسی در سال ۱۹۸۳ توسط تلسکوپ فضایی هابل شناسایی شده بود و نمونه های دیگری نیز توسط تلسکوپ بزرگ  رادیویی آتاکاما مشاهده شده بود ولی این تصویر جیمز وب دقیق ترین تصویری است که از یک ستاره جوان دارای حلقه در خارج از منظومه شمسی ثبت شده است.

آندراس گاسپار، سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه آریزونا، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: من فومالهوات را به‌عنوان کهن ‌الگویی از دیسک‌ های باقی‌ مانده که در سایر مناطق موجود در کهکشان ما یافت می ‌شود توصیف می‌کنم، زیرا اجزایی شبیه به اجزایی دارد که ما در منظومه سیاره ‌ای خود داریم. در واقع ما با نگاه کردن به الگو های موجود در این حلقه‌ ها، می ‌توانیم شروع به ترسیم طرح کوچکی از شکل ظاهری یک منظومه سیاره‌ ای کنیم، البته اگر واقعاً بتوانیم عکس هایی به اندازه کافی عمیق از این ستاره بگیریم قادر به تفسیر بهتر پدیده فوق الذکر خواهیم بود.

محققان بر این باورند: کمربندهای ستاره ای تا حدی توسط کشش گرانشی سیارات شکل گرفته اند که هنوز قابل مشاهده نیستند. خوشبختانه به تازگی تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست با رصد نور فروسرخ، کمربندهای درونی اطراف ستاره را رصد کند.

به گزارش سیناپرس، شویلر وولف، عضو ارشد این تیم پژوهشی در رابطه با موضوع فوق، گفت: من فکر می ‌کنم این یافته و کشف مهمی نیست نیست که صرفا بگوییم احتمالاً یک سیستم سیاره ‌ای واقعاً جالب در اطراف ستاره وجود دارد. ما باید بررسی های دقیق تری در این زمینه انجام دهیم.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل