نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تنوع در سبد حامل های انرژی ضروری است

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میثم طباطبایی اظهار کرد: سبد حامل های انرژی در ایران نیز مانند کشورهای پیشرفته باید متنوع باشد تا ضمن حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، بخشی از معضل آلودگی هوا نیز مرتفع شود.
وی گفت: یکی از مسائل استراتژیک در جهان، مساله تامین انرژی مورد نیاز جوامع است و تمامی کشورها برحسب عوامل مختلف، برای پاسخ به نیازهای خود به برنامه ریزی و تامین سهم هر یک از منابع در دسترس در سبد انرژی اقدام می کنند. 
رییس کمیته سوخت های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری افزود: این عوامل شامل موقعیت جغرافیایی، میزان بهره مندی از منابع زیرزمینی خدادادی همچون نفت و گاز، میزان توسعه یافتگی و نیاز صنایع به انرژی است. 
به گفته طباطبایی، نکته قابل توجه این است که بیشتر کشورهای جهان چه غنی و چه فقیر در دهه های اخیر، استراتژی های خود را برای افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در سبد منابع انرژی خود تنظیم کرده اند.
وی افزود: یکی از این منابع تجدیدپذیر انواع مختلف سوخت های زیستی است، سوخت های زیستی از این نظر اهمیت زیادی دارند که تنها حامل های انرژی تجدیدپذیر مایع یا گاز هستند و ظرفیت بالقوه ای در جایگزینی با سوخت های فسیلی رایج مورد استفاده به خصوص در بخش حمل و نقل را دارا هستند.
طباطبایی بیان کرد: درحال حاضر، کمتر از 10 درصد از میزان مصرف سوخت بخش حمل و نقل جهان را سوخت های زیستی تشکیل می دهند و یکی از دلایل عمده آن عدم توانایی رقابت این منابع انرژی با منابع فسیلی معادل خود از لحاظ قیمت تمام شده در برخی نقاط جهان است.
وی مهمترین دلایل این تفاوت قیمت را عدم لحاظ هزینه های اثرات مخرب استفاده از منابع فسیلی بر محیط زیست و سلامت انسان عنوان کرد و افزود: چنانچه تمامی جوانب استفاده از این منابع بر قیمت تمام شده آنها لحاظ شود یا از منابع تجدیدپذیر حمایت های لازم صورت گیرد، می توان امیدوار بود که چرخه زندگی بشر روی این سفینه آبی از یک حالت ناپایدار به حالت پایدار تغییر یابد.
طباطبایی اظهار کرد: کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست (کمیته سوخت های زیستی) ستاد زیست فناوری معاونت علمی و انجمن علمی سوخت های زیستی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعی هستند که در سال های اخیر تمامی تلاش خود را برای توسعه علوم مرتبط با سوخت های زیستی و ترویج استفاده از این سوخت ها در صنعت حمل و نقل به کار برده اند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل