نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باربیکیو می تواند باعث آرتریت روماتوئید شود

سینا

به گزارش سینا پرس فارس، یک مطالعه اخیر نشان می دهد که کباب کردن به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را به دلیل انتشار هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای PAHs افزایش دهد. این ذرات که آلاینده های محیطی هستند، در هنگام احتراق موادی مانند زغال سنگ، نفت، گاز و چوب و همچنین هنگام کباب کردن گوشت و سایر غذاها با شعله تشکیل می شوند.

جدا از اینکه در هنگام کباب کردن غذا تولید می‌شود، PAH می‌تواند از سیگار کشیدن نیز منشاء بگیرد. پس از استنشاق، این مواد شیمیایی وارد بدن می شوند. این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض PAHs ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش دهد؛ یک بیماری خودایمنی مزمن که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های پوشش مفاصل حمله می‌کند. با گذشت زمان، این منجر به آسیب به این سلول ها، غضروف و استخوان مجاور می شود.

آرتریت روماتوئید عمدتاً دست‌ها، مچ‌ها و پاها را درگیر می‌کند و باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شود. علت دقیق این وضعیت نامشخص است، اما محققان بر این باورند که این یک اثر متقابل پیچیده از عوامل ژنتیکی، جنس، سن و عوامل محیطی از جمله سیگار کشیدن، تغذیه و سبک زندگی است.

محققانی که به دنبال شناسایی عوامل خطر بالقوه برای آرتریت روماتوئید بودند، پاسخ‌های به نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده NHANES  را که بین سال‌های 2007 تا 2016 جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها انواع سموم از جمله PAHs، PHTHTE مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید پلاستیک، محصولات مصرفی و ترکیبات آلی فرار VOCs مشتق شده از رنگ ها، عوامل پاک کننده و آفت کش ها را مورد مطالعه قرار دادند.

این مطالعه نزدیک به 22000 بزرگسال را شامل شد که 1418 نفر از آنها آرتریت روماتوئید داشتند، در حالی که 20569 نفر دیگر نداشتند. این تیم نمونه‌های خون و ادرار را برای اندازه‌گیری مقدار کل PAH، PHTHTEs و VOCs در بدن جمع‌آوری کردند. آنها کشف کردند که 7090 شرکت کننده دارای PAH در سیستم خود، 7024 دارای PHTHTE و 7129 دارای VOC بودند.

جالب توجه است، بالاترین احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید در میان افرادی که 25 درصد از سطوح بالای PAH بدن را داشتند، صرف نظر از وضعیت سیگار کشیدنشان، مشاهده شد. به طور خاص، افرادی که دارایPAH 1-hydroxynaphthalene در بدنشان هستند 80 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید بودند. با این حال، افرادی که سطوح بالای PHTHTE و VOC داشتند، خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش ندادند.

محققان دریافتند که PAH های ناشی از سیگار تنها عامل مرتبط با تنباکو هستند که به طور قابل توجهی در افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید نقش دارند. در واقع، وجود PAH ها 90 درصد از کل تأثیر سیگار را بر خطر ابتلا به این بیماری تشکیل می دهد.

این مطالعه همچنین عوامل مختلف بالقوه تاثیرگذار مانند دریافت فیبر غذایی، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، درآمد خانوار، میزان تحصیلات، سن، جنس، و شاخص توده بدنی BMI را در نظر گرفت.

طبق گفته تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر کریستوفر دآدامو از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، سطح PAH معمولاً در بزرگسالان سیگاری بالاتر است. با این حال، قرار گرفتن در معرض PAH همچنین می‌تواند از منابع دیگر، از جمله محیط‌های داخلی، اگزوز وسایل نقلیه موتوری، گاز طبیعی، آتش سوزی چوب یا زغال سنگ، دود جاده‌های آسفالت، و غذاهای کبابی یا ذغالی شده باشد.

به گزارش سینا پرس فارس، این تحقیق تاکید می‌کند که خانوارهای فقیرتر که اغلب کیفیت هوای داخلی بدتری را تجربه می‌کنند و ممکن است در نزدیکی جاده‌های اصلی یا مناطق پرترافیک قرار داشته باشند، می‌توانند به‌ویژه در معرض این منابع PAH باشند.

از آنجایی که این مطالعه مشاهده ای است، محققان نمی توانند به طور قطعی ارتباط علی بین آلاینده ها و آرتریت ایجاد کنند. علاوه بر این، این تحقیق با محدودیت هایی مانند در دسترس نبودن اندازه گیری ها برای سموم محیطی در بافت چربی مواجه بود. این مطالعه همچنین سطوح فلزات سنگین در بدن را که قبلاً با خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید مرتبط بود، اندازه گیری نکرد. به عنوان مثال، سیگار منبع مهمی از فلز سنگین کادمیوم است.

باربیکیو می تواند باعث آرتریت روماتوئید شود. علیرغم این محدودیت ها، نویسندگان اظهار می دارند که طبق دانش آنها، این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد PAH ها نه تنها به طور قابل توجهی در رابطه بین سیگار کشیدن و آرتریت روماتوئید نقش دارند، بلکه به طور مستقل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

محققان بر اهمیت یافته های خود تاکید می کنند، با توجه به اینکه PAH ها در محیط شایع هستند، از منابع مختلفی منشاء می گیرند و به طور مکانیکی توسط گیرنده هیدروکربنی آریل با پاتوفیزیولوژی زمینه ای آرتریت روماتوئید مرتبط هستند.

بنابر این گزارش، در حالی که برای درک کامل رابطه بین PAHs و آرتریت روماتوئید به تحقیقات بیشتری نیاز است، این مطالعه ارتباط بالقوه‌ای را نشان می‌دهد که تحقیقات بیشتر را تضمین می‌کند. طرح‌های بهداشت عمومی برای کاهش قرار گرفتن در معرض PAH، به‌ویژه در جمعیت‌های آسیب‌پذیر، ممکن است گامی معنادار در جهت کاهش خطر ابتلا به این وضعیت ناتوان‌کننده باشد.
مترجم: فتانه حق پرست
منبع: studyfinds

خروج از نسخه موبایل