دانشگاه ها مشوق کمی گرایی درعلم هستند

شاهین روحانی روز دوشنبه در آیین گشایش کنفرانس سالانه فیزیک ایران در دانشگاه شیراز افزود: امروز شاهد هستیم که برخی اعضای هیات علمی دانشگاه ها زحمت زیادی متقبل می شوند و به عنوان نمونه، 2 مقاله علمی با کیفیت تولید می کنند اما هیات ممیزه دانشگاه ها در مقایسه با استادانی که تعداد زیادی مقاله با کیفیت پایین منتشر می کنند، به کمیت اهمیت می دهد و نه کیفیت. 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: در چنین شرایطی، این عضو هیئت علمی دانشگاه با تعداد مقاله زیاد و کیفیت پایین به سطح دانشیار ارتقا می یابد. 
روحانی گفت: این وضعیت، افرادی را که به دنبال کار علمی با کیفیت در دانشگاه ها هستند مایوس می کند و آنها را به فعالیت های علمی با کیفیت پایین سوق می دهد. 
وی پایین بودن میزان ارجاع به مقاله های تولید شده توسط محققان ایرانی را ناشی از نادیده گرفتن کیفیت مقاله دانست وافزود: بر روی موضوع های علمی مطلوب به شکل شایسته ای کار نمی کنیم و این وضعیت نه تنها در رشته فیزیک، بلکه در همه رشته های علمی حاکم است. 
رئیس انجمن فیزیک ایران با بیان این که سرقت علمی، محققان را مایوس می کند گفت: باید به مقوله صداقت علمی و جنبه منفی اش یعنی سرقت علمی بیشتر توجه کرد تا کسانی با تلاش کمتر و بهره گیری از تحقیقات سایرین به دنبال ارتقا نباشند. 
کنفرانس سالانه فیزیک ایران دوشنبه در تالار حکمت دانشگاه شیراز گشایش یافت. 
به گفته دبیر کمیته علمی این کنفرانس ملی، هیئت داوران از میان 921 مقاله دریافتی، 87 مقاله را برای ارائه شفاهی و 607 مقاله را برای ارائه به صورت پوستر در مدت چهار روز برگزاری این کنفرانس پذیرفته است. 
اصغر عسکری افزود: فیزیک هسته ای، نانوفیزیک و نانو فناوری، فیزیک ماده چگال تجربی و نظری، اپتیک، فوتونیک و لیزر، اختر فیزیک، کیهان شناسی و نجوم، ذرات بنیادی و کاربردهای متنوع فیزیک در صنایع نوین از محورهای اصلی کنفرانس سالانه فیزیک در شیراز هستند. 
وی ادامه داد: در نشست های این کنفرانس، شماری از دانشمندان مطرح ایران و ایرانیان مقیم کشور حضور یافته اند و تازه های علم فیزیک را برای شرکت کنندگان ارائه می کنند. 
به گزارش ایرنا، این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: کارگاه معرفی رویکردها و حمایت های مراکز رشد، کارگاه جست و جو و ثبت اختراع، نشست بانوان فیزیکدان کشور، کارگاه تکنیک خلأ و کاربردهای آن، کارگاه نحوه ساخت و آنالیز سلول های خورشیدی نسل جدید ، میزگرد کسب و کار و رصد شبانه در رصدخانه ابوریحان دانشگاه شیراز، همزمان با کنفرانس فیزیک اجرا می شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا