کمبود ماما در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به ازای هر ۱۰۰۰ زایمان طبیعی ۳۰ ماما لازم است که از این نظر، کمبود نیرو وجود دارد که با جذب نیروی جدید این دغدغه کمتر خواهد شد.

دکتر محمدمهدی مجذوبی در همایش گرامیداشت روز ماما که در سالن همایش های غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، با تأکید بر نقش مهم و بی بدیل ماما در مراقبت از مادران باردار، افزایش جمعیت و فرزندآوری اظهار کرد: حوزه‌ مامایی متنوع و با فعالیت های گسترده است که در بخش آموزش نیز جایگاه خاصی دارد به طوریکه دانشکده پرستاری همدان یکی از دانشکده های پیشرو در تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه مامایی است.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء هر چه بیشتر کیفیت آموزش مامایی طی یک سال گذشته به صورت مستمر در دستور کار بوده است، تصریح کرد: یک وجه مهم حوزه بهداشت که خدمات آن در تمامی نقاط استان وجود دارد، حضور ماما در مراکز بهداشت است که در غربالگری ها، مراقبت از مادران باردار، افزایش جمعیت و فرزندآوری نقش بسزایی را ایفا می کنند.

مجذوبی با بیان اینکه در حوزه درمان نیز ماماها نقش مهمی در مدیریت یک زایمان از زمان ورود مادر به مرکز درمانی و حین و بعد از زایمان دارند، خاطرنشان کرد: طرح جوانی جمعیت بدون ارزش‌گذاری برای نقش ماما راه به جایی نمی‌برد که خوشبختانه اقدامات مناسبی در موضوع تعرفه گذاری خدمات زایمان در حال انجام است در ضمن به منظور حمایت از کارکنان ماما، خدمات حوزه مامایی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد و این مورد از سوی معاونت درمان پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نسبت زایمان طبیعی به سزارین ۵۱ درصد است و بدون در نظر گرفتن نقش مامایی موفق به کاهش درصد سزارین نخواهیم شد، مطرح کرد: ماماها و متخصص زنان مکمل هم هستند و در بحث آموزش باید همکاری و همدلی گروه زنان و مامایی با محوریت خدمات شایسته به مادران باردار شکل بگیرد.

وی با اشاره به راه اندازی کلینیک یائسگی در مرکز آموزشی درمانی فاطمیه گفت: لازم است تا در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان اطلاع رسانی لازم در زمینه راه اندازی کلینیک یائسگی انجام شود تا افرادی که نیازمند دریافت خدمات این مرکز هستند، سرگردان مطب های مختلف نشوند.

مجذوبی در پایان با اشاره به اهمیت مشاوره های دوران بلوغ برای جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی گفت: طی سال های گذشته با انجام اقدامات مراقبتی، انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ آلوده به سرعت کاهش پیدا کرد و لازم است ماماها با ارائه مشاوره های صحیح و دقیق به جوانان، از صعودی شدن نمودار افزایش این بیماری از طریق روابط ناسالم جلوگیری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه کاهش آمار سزارین با حضور و فعالیت بیشتر ماماها امکان پذیر است، گفت: قدمت مراقبت های مامایی شاید به قدمت کل بشریت باشد و در حال حاضر نیز اولویت ها در حوزه سیاستگذاری وزارت بهداشت بر پایه شاخص های مختلف حوزه مامایی است که عبارتند از سلامت خانواده، سلامت مادر و نوزاد و شاخص مرگ و میر مادران که بر این موضوع صحه می گذارد که نقش مامایی چقدر ارزشمند است.

دکتر رضا طهماسبی افزود: همچنین در بحث اقتصاد سلامت در دنیا، استراتژی های مالی به این سمت است که نقش ماما را پرنگ نشان دهند چراکه نقش ماما در افزایش جمعیت و کم کردن ترس و اضطراب مادران پررنگ و دارای اهمیت است.

وی بیان کرد: براساس مواد ۴۵، ۴۹ و ۵۰ قانون جوانی جمعیت، باید خدمات مامایی را ارتقاء دهیم و کارشناسان مامایی بیشتری را در راستای ارتقاء سلامت خانواده جذب کنیم چراکه پنجره جمعیتی در حال بسته شدن است و نیاز داریم با کمک همه ذینفعان تلاش کنیم این اَبَربحران را پشت سر بگذاریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: آخرین رویکرد سازمان جهانی بهداشت بر مشارکت و همراهی ماما، مادر باردار و متخصصان زنان تأکید دارد که این رویکرد در شرایط کنونی و به منظور ارتقاء سلامت مادر و نوزاد بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در حوزه آموزش مامایی نیز باید توجه داشت که در مراکز درمانی نمی توانیم آموزش را کنار بگذاریم چراکه درمان و آموزش باهم هستند و متخصص زنان و زایمان در کنار حوزه مامایی بکوشند تا خدمات شایسته تری را به بیماران ارائه دهند.

هماسبی در پایان گفت: سال گذشته از ۲۲ هزار نوزاد متولد شده، ۱۲ هزار مورد به صورت سزارین بوده که باید سیاست ها را تغییر دهیم و با حضور ماماها به سمت زایمان طبیعی حرکت کنیم.

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا