نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف کلید جوانی با مسدود کردن مولکول آر ان ای

همه افراد با افزایش سن معمولاً مجموعه ای از عوارض مرتبط با پیری مانند تحلیل استخوان و عضله را تجربه می کنند. به همین دلیل انسان از ابتدای تاریخ به دنبال کشف کلید جوانی بوده و به نظر می رسد، پژوهشگران سرانجام این کلید را پیدا کرده اند هرچند هنوز تا باز شدن در این صندوق گنج، فاصله زیادی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد: بدن ما میکرو آر ان ای هایی تولید می کند که باعث بروز عوارض ناشی از پیری هستند. تیمی از پژوهشگران دانشگاه آگوستا دریافته ‌اند که مهار یک مولکول خاص ممکن است به بدن در حفظ سلامت و سرزندگی کمک کند.

این آر ان ای خاص، به نام microRNA-141-3p، با چندین مشکل بزرگ سلامتی که افراد مسن معمولا با آن مواجه هستند مرتبط است. دکتر ساداناند فولزیل (Sadanand Fulzele) محقق علوم پیری در بخش پزشکی کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا، در این رابطه می گوید: وقتی پیر می شویم با عوارضی مانند التهاب مزمن، کاهش حجم عضله، از دست دادن استخوان و مشکلاتی متعدد می شویم، در تمام موارد فوق میزان این میکرو آر ان ای در بدن ما افزایش می یابد و اگر بتوانیم آن را مهار کنیم، کلید جوانی را به دست آورده ایم.

این تیم مطالعاتی برای بررسی نظریه خود از موش ‌هایی استفاده کردند که برای تقلید از شرایط انسان ‌های ۶۰ ساله، مهندسی ژنتیکی شده بودند. پژوهشگران آن ها را به مدت سه ماه با تزریق زیر جلدی آنتاگومیر، یک مولکول مهندسی و طراحی‌ شده برای خاموش کردن میکرو آر ان ای برای دو بار در هفته، تحت درمان قرار دادند.به گزارش سیناپرس، در ادامه اعضای این تیم پژوهشی تغییراتی را که در خون، طحال، استخوان و ماهیچه این جانوران رخ داده بود، بررسی کردند.

محققان دریافتند: در طحال این موش ها ماکروفاژهای  M2  یا سلول های ضد التهابی بیشتری نسبت به سلول های پیش التهابی  M1  وجود دارد. سلول های ضد التهابی M2 قادر است بافت های مختلف را ترمیم کند، که یکی دیگر از عملکردهای مفید برای حفظ سلامت افراد مسن است. تیم تحقیقاتی همچنین شاهد کاهش سطح پروتئین‌ های پیش‌التهابی به نام سیتوکین‌ها در این موش ها بوده و گزارش شد تراکم استخوان و فیبرهای عضلانی موش های مورد آزمایش قرار گرفته شده پس از استفاده از این روش درمانی با بهبود قابل توجهی همراه شدند.

علاوه بر موارد فوق، محققان این تیم مطالعاتی کشف کردند که microRNA-141-3p قادر به تنظیم بیان ژنتیکی AUF1 است. این ژن یک ژن خوب با چندین نقش حیاتی مانند تنظیم پایداری آر ان ای پیام رسان است.

در حقیقت ژن AUF1 از افراد جوان در برابر تولید بیش از حد محصولات التهابی مانند IL-6 محافظت می کند. این ماده با افزایش سن منجر به التهاب مزمن و مضر در بدن موجودات زنده می شود. با این حال، هنگامی که microRNA-141-3p افزایش می یابد، سطح ژن مفید فوق الذکر در بدن کم شده و بررسی ها نشان می دهد با مسدود کردن آن، سطح AUF1 می تواند  مجدداافزایش یابد و این عمل باعث کاهش التهاب در بدن افراد می شود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Aging and Disease منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل