نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تصفیه آب با یک تکه فوم!

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس بیوفوم(biofoam) پیشرفته‌ای برای تصفیه آب ساخته‌اند.محققان با استفاده از قدرت جذب نور، بیوفوم ارزان و سبکی برای تبخیر سریع آب کثیف و تبدیل آن به آب آشامیدنی ارائه داده‌اند.

آنها با همکاری آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی و هفت دانشمند دانشگاه واشنگتن بیوفوم دولایه سلولزی ارائه داده‌اند که باکتری هر دو لایه را می‌سازد. لایه زیرین شامل لایه نانوسلولز و لایه بالایی اکسیدگرافن است. لایه زیرین مانند اسفنج عمل کرده و آب آلوده را به سمت بیوفوم می‌کشد. زمانی که آب به سمت لایه گرافن کشیده می‌شود گرمای موجود ناشی از اکسیدگرافن موجب تبخیر آب شده و نتیجه تصفیه و جمع شدن آن در صفحه بالایی است.

سریکانت سینگامننی مهندس مکانیک و استاد علم مواد درباره این فناوری می‌گوید: امیدواریم در کشورهای پهناور آفتاب‌خیز همچون هند با این روش آب آشامیدنی تازه و تصفیه شده ارائه دهیم.

به دلیل ارزان بودن این دستگاه(زیرا سلولز و اکسید گرافن به راحتی در کشورهای در حال توسعه تهیه می‌شوند) قادریم با روشی مقرون‌به‌صرفه آب آلوده را به آب آشامیدنی تبدیل کنیم. به گزارش ایسنا و به نقل از اینهبیتت،نتایج این تحقیق در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل