رئیس جهاددانشگاهی گفت: ایران با وجود گسترش آموزش عالی و رشد چشمگیر و جهشی که چند سال اخیر داشته است، هنوز از نظر میزان تولید علم و فناوری و وجود نیروی انسانی متخصص در مراکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی کشور، جزء کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته علمی جهان محسوب می شود، زیرا همچنان در “فرهنگ دانشگاهی” ضعف دارد.
به گزارش سیناپرس، دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در آیین نکوداشت مقام استاد که امروز ظهر در مرکز همایش های دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: بحث فرهنگ دانشگاهی، یکی از خلاء هایی است که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم. اصلی ترین بخش این خلاء مربوط به تعامل میان استاد و دانشجو و اعضای دیگر دانشگاه است.
وی افزود: بنابر فرمایش بنیان گذار انقلاب اسلامی، دانشگاه مبدا همه تحولات است. اگر دانشگاه اصلاح شود، کشور نیز اصلاح خواهد شد.
وی اظهارداشت: شاخص های توسعه فناوری و توسعه علمی نشان داده اند که کشور ایران با وجود گسترش آموزش عالی و رشد چشمگیر و جهش چند سال اخیر، از نظر میزان تولید علم و فناوری و وجود نیروی انسانی متخصص در مراکز آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی کشور، همچنان جزء کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته علمی جهان محسوب می شود. یکی از علت های اصلی این مساله مربوط به “فرهنگ دانشگاهی” است.
وی تصریح کرد: برخی تصور می کنند راه برون رفت از مساله توسعه نیافتگی علمی، احداث بناها و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است در حالی که اصلی ترین راه برون رفت از این مساله مربوط به فرهنگ دانشگاهی است. ما اکنون در زمینه های مختلف آموزش، یادگیری و سازمان، مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری از فرهنگ دانشگاهی برخوردار هستیم.
رئیس جهاددانشگاهی گفت: رهبر انقلاب اسلامی نیز بر ضرورت فرهنگ دانشگاهی تاکید کرده اند و فرموده اند که دانشگاه باید به مساله فرهنگ بسیار بپردازد. باید به مساله فرهنگ نگاه مدبرانه داشته باشیم. خود علم آموزی نیز یک فرهنگ است. اگر چنانچه ما به مساله فرهنگ در دانشگاه توجه کنیم، آن وقت هم دانشجوی ما عاشق و راغب به علم می شود و هم دنبال علم و تحقیق می رود.
نائینی خاطرنشان کرد: به گفته دکتر مهدی بهادری نژاد، یکی از چهره های ماندگار کشور و استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز، ایران مشکل و مساله ای در کشاورزی، صنعت، خدمات، علم، فناوری و غیره ندارد. تنها مشکل و مساله ما اخلاقی و فرهنگی است. تا این مساله حل نشود، کشور به شکوفایی علمی، پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی نخواهد رسید و جامعه از آرامش خاطر و شادی وافر برخوردار نخواهد شد. اگر می خواهیم حیات علمی داشته باشیم و به عنوان یک جامعه با تمدن چند هزار ساله حتی زنده بمانیم باید به پرورش اخلاق و ارزش های انسانی بپردازیم.
وی یادآورشد: فرهنگ دانشگاهی فقط رفتار و اخلاق نیست، بلکه ساختمان ها و هر آنچه که در دانشگاه ها مربوط می شود، جزو فرهنگ دانشگاه است.
به گزارش سیناپرس، وی گفت: در فرهنگ دانشگاه باید ارکان هایی مانند” فرهنگ گفتمان انتقادی”،” طرح کردن ایده های نو”، “رقابت میان اعضای اجتماع علمی”،” مورد تقدیر قرار گرفتن در اجتماع علمی برای اهل علم”، ” شکل گیری رویه ها، نظام ها، موسسات حقوقی ملی، منطقه ای و بین المللی حمایت، تشویق و ترغیب افراد به تلاش علمی”،” دفاع از حقوق و آزادی های آنها”، “بخش و انتشار ایده ها و یافته های پژوهشگران” را مد نظر قرار دهد.
مسلمی نائینی گفت: یکی از مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه نیز ریشه در فرهنگ دانشگاهی دارد. بیشتر دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به علت نداشتن تجارب و خاطرات خوب، پس از رفتن به صنعت دیگر به دانشگاه برنگشته اند.
رئیس جهاددانشگاهی در پایان اظهارداشت: طبق نظرسنجی ها، برترین استادان از نظر دانشجویان افرادی هستند که اسامی دانشجویان خود را می دانند. قادرند به دانشجویان انگیزه و اهداف آنها را توسعه دهند. به کسانی که تلاش می کنند، یاری می دهند. قادرند عزت نفس دانشجویان را افزایش دهند. در دسترس هستند و به مشکلات دانشجویان توجه و علاقه نشان می دهند. از یادگیری فعال و مشارکتی استفاده و دانشجویان را به استفاده این روش دعوت کنند و از فناوری استفاده کنند. روش های تدریس خود را ارزیابی، بازبینی و روزآمد می کنند. تفکر خلاق دارند. نظر دانشجویان را به کار جلب می کنند و آنها را با مشاغل آشنا می سازند. به همه چیز توجه دارند. علاقه و انگیزه خود را به دانشجویان سرایت می دهند. به تدریس در تمام سطوح دانشجویان از تدریس جبرانی تا استعدادهای درخشان علاقه دارند.
گزارش: فرزانه صدقی
No tags for this post.