نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اهمیت داشتن فرزندان سالم با انجام غربالگری ژنتیک در زمان ازدواج

سینا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی تالاسمی، بر اهمیت داشتن فرزندان سالم با انجام غربالگری ژنتیک در زمان ازدواج تاکید کرد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

هشتم ماه مِی میلادی برابر با هجدهم اردیبهشت روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری این روز به نام این بیماری، اطلاع رسانی عمومی در خصوص اهمیت غربالگری تالاسمی در زمان ازدواج، جلب حمایت اجتماعی، تاکید بر توجه بیشتر مسوولان، مردم، خیرین و سازمان های مردم نهاد در زمینه فراهم کردن امکانات درمانی مناسب برای بیماران مبتلا به تالاسمی و پیشگیری از عوارض بیماری در این بیماران است.

برنامه پیشگیری از تالاسمی ماژور از مهر ۱۳۷۰ در استان فارس آغاز شد و از سال ۱۳۸۰ و همراه با توسعه علم و دانش و فناوری ژنتیک در کشور و امکان انجام آزمایش های تشخیص پیش از تولد، این موقعیت فراهم آمد که زوج های ناقل شناسایی شده، علاوه بر انتخاب گزینه انصراف از ازدواج، بتوانند در صورت انجام آزمایش های ژنتیک تشخیصی مورد نیاز، با یکدیگر ازدواج کنند.

پیش از اجرای برنامه، سالانه بیش از ۱۵۰۰ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در کشور و ۱۸۰ نوزاد مبتلا در استان فارس متولد می شدند و اکنون با گذشت نزدیک به سه دهه از آغاز این برنامه، آمار موارد تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور در کشور به کمتر از ۱۸۰ و در استان فارس به دو تا سه نفر در سال رسیده است.

از ابتدای راه اندازی برنامه غربالگری تالاسمی در استان، هفت هزار و ۴۳۹ زوج ناقل در استان شناسایی و زیر پوشش مراقبت های لازم قرار گرفته اند.

فعالیت تیم های مشاوره ژنتیک آموزش دیده در کنار آزمایشگاه های مجهز و پیگیری های کارکنان تمامی سطوح حوزه بهداشت، از مراکز خدمات جامع سلامت تا خانه های بهداشت، ارکان اصلی دستیابی به این افتخار بوده است.

بی شک آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز مرکزی قابل افتخار برای دانشگاه و کشور در این حوزه می باشد.

روز جهانی تالاسمی فرصتی است برای قدردانی از زحمات بی بدیل روسای شبکه های بهداشت و درمان، معاونان بهداشتی، بهورزان، مراقبان سلامت، پزشکان خانواده، پزشکان و کارشناسان مشاور ژنتیک، همکاران آزمایشگاه و همکاران ستادی مراکز بهداشت و تمام افرادی که تلاش آن ها، موجب موفقیت اجرای برنامه پیشگیری از بروز تالاسمی شده است.

همچنین اینجانب مراتب قدردانی خود را از اساتید هماتولوژیست منتخب برنامه و آزمایشگاه های منتخب اعلام داشته و از خداوند منان توفیق روزافزون تمامی این عزیزان را خواستارم.

دکتر عباس رضاییان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل