نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط بین بیسفنول A و افزایش فشار خون

سینا

فشار خون بالا high blood pressure در میان جمعیت در سراسر جهان به ابعاد اپیدمی رسیده است. تنها در ایالات متحده آمریکا، از هر 3 بزرگسال، 1 نفر مبتلا به فشار خون بالا است و از هر 3 نفر، 1 نفر پیش فشار خون است. محققانی که بر روی علل فشار خون بالا کار می کنند موافقند که بیسفنول A عامل اصلی کمک کننده به این وضعیت است.

به گزارش سینا پرس فارس، BPA (Bisphenol A) یک ماده شیمیایی است که برای ساخت طیف وسیعی از محصولات مانند بطری های آب، ظروف غذا، لنزهای تماسی و حتی پرکننده های دندان استفاده می شود. مطالعات جدید نشان می دهد که BPA از بطری های پلاستیکی به محصولات غذایی موجود در آن نفوذ می کند و فشار خون را در عرض چند ساعت افزایش می دهد. یافته‌های مطالعه همچنین نشان می‌دهد که حتی یک بار قرار گرفتن در معرض مصرف نوشیدنی‌ها/غذاهای کنسرو شده می‌تواند بر سلامت قلبی عروقی فرد تأثیر بگذارد.

آژانس مواد شیمیایی اروپا، BPA را یک ماده شیمیایی نگران کننده و یک اختلال عمده غدد درون ریز نامیده است.

فشار خون و برون ده ادرار

ارتباط مستقیمی بین برون ده ادرار و فشار خون بالا وجود دارد: یک بیمار مبتلا به فشار خون بالا برون ده ادرار را افزایش داده است.

چندین مطالعه با استفاده از اندازه گیری BPA ادرار، ارتباط مثبتی بین BPA سرم و فشار خون بالا نشان داده اند. این ارتباط در سطح سن، جنس، BMI یا دیابت نسبتا ثابت باقی ماند.

مشاهده شده است که پس از نوشیدن از یک قوطی، فرد بعد از 2 ساعت، سطوح BPA را در ادرار افزایش می دهد، در حالی که همان مقدار نوشیدنی مصرف شده از یک بطری شیشه ای در افزایش BPA در ادرار منعکس نمی شود.

BPA و افزایش فشار خون

مطالعات ارتباط مستقیم بین غلظت BPA و فشار خون را گزارش می دهند. پس از قرار گرفتن در معرض BPA، افزایش 5 امتیازی در BP مشاهده می شود که می تواند درصد قابل توجهی برای افرادی که قبلاً فشار خون بالا دارند باشد.

با این وجود، مطالعات به شروع فشار خون مزمن به دلیل قرار گرفتن در معرض مکرر BPA اشاره ای نکرده اند. مطالعات طولی بیشتری برای روشن شدن این جنبه مورد نیاز است

نوشیدن نوشیدنی های کنسرو شده

BPA به طور گسترده در ساخت بطری های پلاستیکی و پوشش داخلی قوطی های نوشیدنی استفاده می شود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که فشار خون سیستولیک پس از مصرف دو نوشیدنی کنسرو شده (نوشیدنی‌ها یا سوپ‌ها) به میزان ≈4.5 میلی‌متر جیوه در مقایسه با مصرف همان دو نوشیدنی از بطری‌های شیشه‌ای افزایش می‌یابد.

سطح BPA بعد از شیر سویا کنسرو شده؛ شیر سویا از قوطی‌ها در برخی آزمایش‌ها استفاده شد، زیرا هیچ ماده‌ای که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود، ندارد. نتایج تجربی نشان داد که ادرار افرادی که شیر سویا را از قوطی‌ها می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که از بطری‌های شیشه‌ای می‌نوشیدند، افزایش قابل‌توجهی در سطح BPA نشان داد.

پس از مصرف تنها دو وعده شیر سویا از قوطی‌ها، افراد 5 میلی‌متر جیوه افزایش فشار خون سیستولیک خود را نشان دادند، در حالی که در افرادی که دو وعده از یک بطری شیشه‌ای مصرف کردند، هیچ تغییری مشاهده نشد.

اثرات BPA بر سیستم قلبی عروقی

اگرچه مکانیسم دقیق اثر BPA بر روی سیستم قلبی بسیار روشن نیست، تعدادی از مسیرها ممکن است. قرار گرفتن انسان در معرض BPA عمدتاً از طریق خوراکی است.

ارتباط BPA با تمام معیارهای فشار خون بالا مشاهده شده است، اما ارتباط برای BP سیستولیک بالا و BP دیاستولیک بالا ضعیف بود.

قرار گرفتن در معرض BPA بر مکانیسم ترشح انسولین تأثیر می گذارد و منجر به افزایش وزن می شود که منجر به چاقی می شود که یک عامل ثابت در فشار خون بالا است.

BPA می تواند به گیرنده های هورمون تیروئید متصل شود. این هورمون بر عملکرد هورمون تیروئید آزاد تأثیر می گذارد و باعث کاهش سطح آن می شود.

استروژن برای تنظیم اندوتلیال مهم است. گیرنده های استروژن نقش حیاتی در ترمیم رگ های خونی و کنترل فشار خون دارند. گفته می شود که BPA یک زنواستروژن است که عملکرد استروژن را در بدن تقلید می کند. این باعث اختلال در سطح استروژن در بدن و همچنین عملکرد استروژن بر روی گیرنده های آن می شود. زنان یائسه به دلیل BPA اثرات بیشتری بر فشار خون خود نشان داده اند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض BPA حتی در سطوح پایین می تواند بر عملکرد بیولوژیکی سیستم گردش خون تأثیر بگذارد و می تواند منجر به مشکلات گردش خون مانند آریتمی، بازسازی قلب، تصلب شرایین و فشار خون بالا شود. این مشکلات ناشی از تغییرات در مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی مانند سیگنال‌دهی سریع گیرنده‌های استروژن، اصلاح کانال‌های کلسیم قلب توسط فسفوریلاسیون پروتئین‌های دخیل در بسیج کلسیم و استرس اکسیداتیو است. BPA یک سم بالقوه برای سلول های قلبی است و با افزایش تخریب اکسیداتیو لیپیدها، کاهش سطح گلوتاتیون و کاهش فعالیت آنزیم کاتالاز، گونه های اکسیژن فعال تولید می کند.

آسیب به سلول های اندوتلیال اولیه به دلیل استرس اکسیداتیو یکی دیگر از اثرات BPA است.

همچنین قرار گرفتن مداوم در معرض BPA منجر به کاهش محتوای اکسید نیتریک (NO) در بدن می شود که ممکن است باعث انقباض عروق و خون رسانی ضعیف به قلب شود. BPA همچنین عملکرد استیل کولین استراز را در بدن کاهش می دهد که ممکن است منجر به کاهش انقباض قلب و ضربان قلب کند شود.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: news medical

خروج از نسخه موبایل