نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مواد غذائی حساسیت زا را بشناسیم

پژوهشگران در مطالعات خود سطح حساست زایی پنج ماده غذایی که دارای بیشترین حساسیت زایی در ده درصد مردم می شوند را شناسایی کردند. این پنج ماده غذایی عبارت اند از بادام زمینی، فندق، کرفس، ماهی و میگو . قابل توجه است که بین 1.6 و 10.1 میلی گرم پروتئین فندق، بادام زمینی و کرفس باعث واکنش حساسیتی در بین ده درصد از افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند ، می شود.

طبقه بندی مواد غذایی به ما کمک خواهد کرد تا در تولید غذاها که از این مواد در آن ها استفاده می شود، بیشتر دقت کنیم و هشدارهای لازم در مورد حساسیت زایی مواد به کار رفته در آن ها را ارائه دهیم .

در مورد ماهی باید گفت که 27.3 گرم و در میگو 2.5 گرم پروتئین پخته شده ، ایجاد واکنش حساسیتی می کند. لازم به ذکر است که محققان این مساله را در مورد میگوی خام بررسی نکرده اند، ممکن است میگوی خام اثری متفاوت داشته باشد.

پژوهشگران در نظر داشتند تا در بررسی های خود میزان سطح حساسیت زایی این مواد را پیدا کنند که تنها بر ده درصد مردم حساسیت ایجاد می کنند.

پروفسور کلر میلز از دانشگاه منچستر انگلستان در این رابطه اعلام کرد که این طبقه بندی مواد غذایی به ما کمک خواهد کرد تا در تولید غذاها که از این مواد در آن ها استفاده می شود، بیشتر دقت کنیم و هشدارهای لازم در مورد حساسیت زایی مواد به کار رفته در آن ها را ارائه دهیم . او در ادامه توضیح می دهد که هشدار در مورد مواد غذایی حساسیت زا به افرادی که نسبت به این مواد غذایی حساسیت دارند کمک خواهد کرد تا با اطلاع از این مساله به استفاده از غذاها بپردازند. برخی از افراد سطح حساسیتشان به بعضی مواد بسیار زیاد است و ممکن است مصرف این مواد خطراتی جدی برای آنها ایجاد کند .

محققان بریتانیایی در تحقیقات خود به بررسی و  تجزیه و تحلیل 436 نفر از سراسر اروپا پرداختند که به بادام زمینی ،  فندق ، کرفس ، ماهی یا میگو حساسیت داشته اند. این پژوهشگران دوزهای بسیار کمی از این مواد را به داوطلبان داده و واکنش های بدنی آنها را تحت نظر قرار دادند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله تخصصی آلرژی و ایمونولوژی بالینی (Allergy and Clinical Immunology) به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل