نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تزریق مستقیم داروهای شیمی درمانی به مغز با ایمپلنت هوشمند

سرطان مغز یکی از بدترین انواع سرطان محسوب شده و میزان بقا در بین این بیماران بسیار کم است. یکی از دلایل موضوع فوق، این است که شیمی درمانی های قوی نمی توانند به تومورهای داخل مغز برسند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن توانستند با موفقیت سدهای خونی مغزی را برطرف کنند تا داروهای شیمی درمانی با کمک یک ایمپلنت و دستگاه اولتراسوند به تومورهای مغزی راه یابد.

دکتر آدام سونابند، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در این رابطه می گوید: این روش درمانی به طور بالقوه یک پیشرفت بزرگ برای بیماران سرطان مغز نوع  گلیوبلاستوم است.

در این میان سد خونی مغزی که اجازه رسیدن داروهای شیمی درمانی به مغز را نمی دهد، ساختاری میکروسکوپی بوده و از مغز در برابر ذرات مضری که ممکن است در بدن گردش کنند، محافظت کند. این مانع، متأسفانه، اغلب مواد دیگری مانند داروها را که ممکن است به بیماران کمک کند،  از مغز دور نگه می دارد و به همین دلیل،درمان سرطان مغز دشوار است.

به گزارش سیناپرس، برای درمان این بیماری، مداخله معمولاً مستلزم حذف کل تومور است، زیرا اکثر داروها قادر به رسیدن به سلول های مغزی نیستند. دراین راستا دانشمندان مدت هاست تلاش می کنند تا مداخلات جدید و مؤثری که می تواند به بیماران سرطان مغز گلیوبلاستوما کمک کند، را بیابند.

برای انجام این مطالعه، محققان ترکیبی از پاکلیتاکسل و کربوپلاتین، دو داروی قوی شیمی درمانی که پزشکان معمولاً در درمان سرطان مغز از آنها استفاده نمی کنند، هر سه هفته یک بار از طریق ایمپلنت اولتراسوند به مغز بیماران تحویل دادند. کل این روش نسبتا ساده است و چهار دقیقه طول می کشد و به بیماران اجازه می دهد بلافاصله بعد از آن به خانه بروند.

به گزارش سیناپرس، این تیم مطالعاتی طی تحقیقات خود دریافت که غلبه کردن بر سد خونی مغز منجر به افزایش چهار تا شش برابری غلظت دارو در مغز انسان می ‌شود. علاوه بر این، محققان توانستند سرعت بسته شدن سد را پس از درمان اولتراسوند ثبت کرده و گزارش دادند که این مانع در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طور موقت برداشته شده و سپس به حالت عادی باز می گردد و  این شرایط خاص به افزایش تلاش های دارورسانی و به حداکثر رساندن میزان نفوذ دارو به مغز کمک می کند.

دانشمندان امیدوارند: این روش جدید، پتانسیل بهبود را نه تنها برای بیماران مبتلا به سرطان های تهاجمی مغز مانند گلیوبلاستوما، بلکه سایر بیماری های ناتوان کننده مغز نیز داشته باشد.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Oncology منتشر شده است.

مترجم: فرگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل