آیا هوش مصنوعی می تواند بر دنیا غلبه کند؟
ChatGPT؛ چاقوی دو لبه

هنوز چند ماهی بیشتر از ظهور تازه ترین فناوری هوش مصنوعی یعنیChat GPT نمی گذرد که بسیاری از محققان از سرعت پیشرفت این فناوری ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش سیناپرس، فناوری Chat GPT یک ابزار پردازنده زبان طبیعی است که از طریق فناوری هوش مصنوعی فعالیت می کند و به کاربر امکان می دهد مانند یک انسان با آن مکالمه کرده و گفتگو کنند. این ابزار عملکردی بسیار مشابه chat bot یا ربات های چت دارد. این مدل زبانی قادر است به پرسش ها پاسخ داده و به شما کمک کند کارهایی چون نوشتن ایمیل، انشا و کدنویسی را انجام دهید.

ChatGPT چگونه کار می کند؟

در حال حاضر استفاده از فناوری ChatGPT برای عموم رایگان است، چرا که این فناوری در مرحله تحقیق و جمع آوری اطلاعات قرار دارد و گویا قرار است از اول فوریه سال آینده یک نسخه اشتراک پولی به نام ChatGPT Plus نیز ایجاد شود.

این فناوری از سوی شرکت OpenAI ساخته شده که یک شرکت پژوهشی و هوش مصنوعی است که از ChatGPT در 30 نوامبر 2022 رونمایی کرد. به گزارش سیناپرس، این شرکت پیش از این هم دو فناوری معروف DALL-E-2 به عنوان تولیدکننده هنری هوش مصنوعی، و Whisper به عنوان سیستم تشخیص خودکار گفتار را ارائه داده بود.

ایلان ماسک معتقد است؛ ChatGPT به همان اندازه ای که فناوری خوبی است، خطرناک هم هست. از نظر او، ما با هوش مصنوعی قدرتمند فاصله ای نداریم. رئیس شرکت OpenAI اعلام کرده است که این فناوری در 5 روز نخست پس از راه اندازی، بیش از یک میلیون کاربر داشته است.

بررسی ها نشان می دهد: ChatGPT سریع ترین نرم افزاری است که تاکنون ساخته شده است. محققان برآورد می کنند که این نرم افزار تنها دو ماه پس از انتشار آن یعنی در ماه ژانویه 100 میلیون کاربر فعال داشته است. این در حالی است که نرم افزار TikTok حدود 9 ماه زمان برد تا به 100 میلیون کاربر برسد. به گزارش سیناپرس، این نرم افزار هوش مصنوعی براساس یک مدل زبانی موسوم به «مبدل تولیدی پیش آموزشی» (ChatGPT) اجرا می شود.

تفاوت ChatGPT و موتور جستجو

ChatGPT به عنوان یک مدل زبانی با کاربر مکالمه برقرار می کند در حالی که موتور جستجو، صفحه های وب را در اینترنت به طور یک فهرست آماده می کند تا به کاربر کمک کند اطلاعات موردنظر خود را پیدا کنند. نرم افزار ChatGPT توانایی جستجوی اطلاعات را در اینترنت ندارد و از اطلاعاتی که از داده های آموزشی آموخته برای پاسخ دهی به کاربران استفاده می کند و همین امر می تواند جای خطا باقی بگذارد.

از دیگر تفاوت هایی که این نرم افزار با موتور جستجو دارد این است که ChatGPT تنها تا سال 2021 به اطلاعات دسترسی دارد در حالی که یک موتور جستجوی معمولی مانند گوگل به آخرین اطلاعات دسترسی پیدا می کند. بنابراین، به گزارش سیناپرس، اگر از هوش مصنوعی ChatGPT بپرسید چه کسی قهرمان جام جهانی 2022 شده، نمی تواند مانند گوگل به شما پاسخ دهد.

محدودیت هایی که پیش روی ChatGPT است

به رغم ظاهر چشمگیری که این نرم افزار دارد، هنوز محدودیت هایی پیش روی آن قرار دارد که باعث شده در برخی موارد در پاسخگویی به سؤالات ناتوان بوده و به درستی نتواند پاسخ دهد چرا که برای درک سؤال ورودی نیاز به بازنویسی دارد. یکی از بزرگ ترین محدودیت هایی که ChatGPT دارد این است که گاهی پاسخ هایی که می دهد، از کیفیت لازم برخوردار نیست و شاید قابل قبول باشد اما معنای علمی و معناداری در آن نمی توان مشاهده کرد.

مشکل اساسی که در استفاده از این نرم افزار می توان مشاهده کرد، این است که پاسخ های تولید شده با هوش مصنوعی در این نرم افزار، خطاهای زیادی دارد در صورتی که به نظر می رسد فرآیند تولید پاسخ در چنین نرم افزارهایی باید خوب و آسان باشد. اما به گزارش سیناپرس، این ابزارها تنها در چیدن کلمات در کنار یکدیگر خیلی خوب عمل می کنند که احتمالا برمبنای یک ارزیابی آماری انجام می شود، اما قادر به معنا بخشیدن به جمله ای که می سازند، نیستند.

همان طور هم که پیش تر گفتیم، از دیگر محدودیت های ChatGPT دسترسی نداشتن به اطلاعات بعد از سال 2021 است که با توجه به گذر زمان و به روزرسانی بسیاری از اطلاعات، از قرار دادن داده های جدید به انسان بازمی ماند.

گفتگو با ChatGPT چگونه است؟

اگرچه برخی افرادی که از این نرم افزار استفاده می کنند، برای فعالیت های حساسی چون کدنویسی یا حتی ساخت بدافزار از آن بهره می برند، اما استفاده از ChatGPT به درد کارهای ساده تری چون یک گفت و گوی ساده هم می خورد که از مکالمات ساده و روزمره تا مکالمات پیشرفته تر را شامل می شود. این نرم افزار هوش مصنوعی برای هر یک از سؤالات شما پاسخی دارد.

نگرانی از حضور و ظهور هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، نگرانی ای که مدت هاست از ظهور هوش مصنوعی در دنیا مطرح می شود و با روی کار آمدن ChatGPT شدت بیشتری گرفت و نگرانی بزرگتر جایگزین شدن ربات های هوش مصنوعی به جای انسان است. به عنوان مثال، همین نرم افزار هوشمند قادر است تنها در چند ثانیه مقاله ای درباره یک موضوع بنویسد که البته هرگز به دقت نوشتار انسانی نخواهد بود اما همین امر می تواند نیاز به نویسندگان را کاهش دهد.

این نرم افزار همچنین قادر است تکالیف دانش آموزان و دانشجویان را هم در چند ثانیه بنویسد که این کار دست دانشجویان و دانش آموزان را برای تقلب باز می گذارد که با قوانین آموزشی در مدارس و دانشگاه ها هم خوانی ندارد.

چاقوی دو لبه ChatGPT

با تمام حرف و حدیث هایی که پیرامون نرم افزار ChatGPT مطرح می شود، این ابزار یک ربات سخنگوی پیشرفته است که قابلیت آن را دارد که زندگی بشر را آسان تر کرده و به او در انجام امور روزمره مانند نوشتن ایمیل یا جستجو در اینترنت برای یافتن پاسخ مناسب کمک می کند.

اما پرسشی که بسیار تکرار می شود این است که آیا هوش مصنوعی می تواند بر دنیا غلبه کند؟ پاسخ این است که هنوز برای این امر زود است اما مدیر اجرایی شرکت OpenAI معتقد است که هوش مشابه انسان که در هوش مصنوعی به کار رفته اما هنوز تا رسیدن به مرحله ای که این فناوری بتواند زمام کارها را از دست انسان برباید، فاصله وجود دارد.

مدیر اجرایی این شرکت فناورانه در واکنش به اظهارات ایلان ماسک درباره خطرناک شدن موقعیت هوش مصنوعی معتقد است که به رغم حرکت هوش مصنوعی به سمت و سوی خطرناک شدن و از کنترل خارج شدن، قرار دارد و حتی می تواند خطرات بزرگی برای امنیت سایبری ایجاد کند.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا