نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساماندهی جزایر خلیج فارس در قالب 4 منطقه آزاد

شهرام فداکار روز یکشنبه به مناسبت هفته دولت در نشست خبری با بیان اینکه اکنون بحث توسعه جزایر در چند محور پیگیری می شود، افزود: طرح جامع توسعه جزایر را سازمان منطقه آزاد مطرح کرده که قرار است بر اساس آن جزایر خلیج فارس ساماندهی شوند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر هر کدام از این جزایر در اختیار ارگان و نهاد خاصی است و بر اساس این طرح مقرر شده است هر دستگاهی که اکنون جزیره ای در اختیار دارد، طرح توسعه همان جزیره را تهیه کند.
فداکار ادامه داد: ساماندهی و حفاظت از جزایر خلیج فارس برای سازمان حفاظت محیط زیست بسیاز حائز اهمیت است؛ از 55 جزیره ایرانی در خلیج فارس 33 جزیره مسکونی، 6 جزیره جزو مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست و جزیره 'دارا' در تالاب خورموسی به عنوان پارک ملی معرفی شده که تایید نهایی آن نیازمند کسب نظر سایر دستگاه ها است.
وی گفت: دو دهم درصد از جمعیت سرزمین در جزایر مستقر هستند، 5 هزار کیلومتر مربع عرصه این جزایر است و از آنجایی که در میان دریا قرار دارند نواحی کم عمق ساحلی این جزایر بسیار حائز اهمیت است زیرا زیستگاه خوبی برای آبزیان و کنار آبزیان، مکان مناسبی برای رشد آبسنگ های مرجانی و تخم گذاری لاک پشت ها هستند.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: جزیره فارور مهمترین زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است؛ بنابراین توسعه جزایر باید به گونه ای باشد که ضرر و زیان محیط زیستی به همراه نداشته باشد.

** تهیه ضوابط استفاده از مواد پراکنده کننده آلودگی های نفتی 
فداکار همچنین به آلودگی های نفتی در عرصه های دریایی کشور اشاره کرد و گفت: برای پاکسازی آلودگی نفتی از مواد مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها مواد پراکنده کننده آلودگی نفتی است که باید تمام آنها سازگار با محیط زیست باشند و آسیبی به اکوسیستم وارد نکنند.
وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست ضوابط محیط زیستی استفاده از مواد پراکنده کننده های نفتی را تهیه و به دستگاه های مرتبط اعلام کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل