نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چه عاملی باعث هیجان انگیز شدن آثار هنری می شود؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: جزئیات آثار هنری واقعاً تفاوت زیادی در واکنش مخاطبان به این آثار ایجاد می کنند. محققان ایتالیایی کشف کرده‌اند: بازدیدکنندگان یک موزه هنر مدرن زمان بیشتری را صرف تماشای آثار هنری می‌کنند و نشانه‌های هیجان بیشتری را نشان می‌دهد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران به سرپرستی سرنا کاستلوتی از دانشگاه فلورانس در پژوهش های جدید خود با هدف بهبود تجربه فرهنگی و زیبایی‌ شناختی بازدیدکنندگان غیرمتخصص در موزه‌های هنری به بررسی تاثیرات روانی دیدن آثار هنری در بازدیدکنندگان پرداختند.

برای درک بهتر اینکه چگونه توصیف‌ های ارائه شده در موزه از هنر می ‌تواند بر تجربه بازدید کنندگان تأثیر بگذارد، محققان آزمایشی را با ۳۰ دانشجو انجام دادند. دانشجویان در اولین بازدید خود از موزه هنر مدرن، توضیحات اولیه هر اثر هنری شامل نویسنده، عنوان، سال و تکنیک را دریافت کردند. حدود یک ماه بعد، ۱۰ نفر از این شرکت کنندگان با دریافت همان توضیحات اولیه،  به موزه بازگشته و بازدید را تکرار کردند. در همین حال، ۲۰ شرکت کننده توضیحات دقیق تری از هر اثر هنری، از جمله اطلاعاتی در مورد پیشینه و معنای آن دریافت کردند.

نتایج نشان داد: ۲۰  دانشجویی که در بازدید دوم خود توضیحات مفصلی را دریافت کردند، زمان قابل توجهی را نسبت به بازدید اول خود برای مشاهده هر اثر هنری صرف کردند. از سوی دیگر، ۱۰ شرکت کننده گروه کنترل که همان توضیحات اولیه را دریافت کردند، در بازدید دوم خود زمان قابل توجه کمتری را در موزه سپری کردند. علاوه بر این، شرکت ‌کنندگانی که توضیحات دقیق ‌تری داشتند، نشانه ‌های فیزیکی هیجان، مانند گشاد شدن مردمک ‌ها و افزایش فعالیت الکترودرمال پوست را نشان دادند.

این دانشجویان همچنین گزارش دادند که در بازدید دوم خود، احساسات مثبت بیشتر و احساسات منفی کمتری را تجربه کرده‌ و آثار هنری را قابل درک ‌تر و پیچیده‌تر می‌ دانند. به گزارش سیناپرس، جالب اینجاست که قدردانی زیبایی شناختی آن ها از آثار هنری حتی پس از دریافت توضیحات دقیق تر تغییر نکرده است.

به گزارش سیناپرس، توجه به این نکته مهم است که این جلوه ها ممکن است تنها مختص هنر مدرن باشد که در مقایسه با هنر کلاسیک برای افراد معمولی کمتر آشنا و شاید کمتر قابل دسترس و فهم باشد. یافته ‌های این مطالعه نشان می‌دهد: بازدید کنندگان موزه ممکن است از برچسب‌ های هنر مدرن با جزئیات یا توضیحات بیشتر در مورد اثر هنری، تکنیک و هنرمند آن بهره ببرند.

به طور خلاصه، ارائه اطلاعات دقیق تر در مورد آثار هنری مدرن به طور بالقوه می تواند تجربه کلی بازدید کنندگان غیر متخصص در موزه های هنر را افزایش دهد. صرف زمان بیشتر برای تماشای آثار هنری و احساس مشارکت بیشتر ممکن است منجر به افزایش علاقه و درک شود، حتی اگر لزوماً بر میزان قدردانی بازدیدکنندگان از این هنر تأثیری نداشته باشد.

نویسندگان این مطالعه در پایان نتیجه می گیرند: خواندن اطلاعات دقیق در مورد آثار هنری منجر به تغییرات روانی و رفتاری می شود که نشان دهنده درک و علاقه بالاتر و تجربه زیبایی شناختی رضایت بخش تر است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  PLoS ONE منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل