نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ترسیم نقشه کامل گونه های درختان آفریقایی

دانشمندان طی مطالعات جدید خود برای نخستین بار نقشه ای جامع از پوشش درختان در کل قاره آفریقا، ترسیم کردند که می تواند در سیاست های حفظ محیط زیست مورد استفاده قرار گرفته و به کشورها در مبارزه با نابودی جنگل ها کمک کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید محققان و ترسیم نقشه کامل گونه های درختان آفریقایی نشان می‌دهد: تقریباً ۳۰ درصد از کل پوشش درختی در آفریقا ممکن است خارج از جنگل‌ها باشد که این میزان بسیار بیشتر از آنچه قبلاً توصر می شد، بوده و می‌ تواند مرجعی برای مدیریت زمین، احیای جنگل ‌ها و راه‌ حل ‌های آب و هوایی طبیعی باشد. نویسندگان پیشنهاد می کنند که این رویکرد می تواند راه را برای نظارت دقیق و مداوم بر شرایط درختان در مقیاس جهانی هموار و توانایی ما را برای نظارت بر منابع جنگلی و چوب بهبود بخشد.

باید توجه داشت که جنگل‌ ها و سایر اکوسیستم‌ های مبتنی بر درخت در استراتژی‌ های کاهش تغییرات آب و هوایی نقشی حیاتی داشته و به حمایت مستقیم از سیستم‌ های نظارتی با کیفیت بالا نیاز دارند. محاسبه و بررسی پوشش درختان خارج از جنگل ‌ها به دلیل محدودیت ‌ها در اطلاعات اولیه و پردازش داده ‌های ماهواره ‌ای و اختلاف با روش‌ ها و داده‌ های زمینی، همواره در سراسر جهان چالش برانگیز بوده است. در این میان پیشرفت‌ ها در سنجش از دور و یادگیری ماشینی به محققان کمک کرد تا الگوی درختان را در مناطق جغرافیایی بزرگی مانند غرب آفریقا ترسیم کنند اما اندازه ‌گیری ‌های  دارای وضوح بالا تاکنون در سطح هیچ قاره‌ انجام نشده بود.

طی این مطالعات جدید، دکتر فلوریان رینر و همکارانش از تصاویر ماهواره ای با وضوح بالا و در حد ۳ متر و مدل های یادگیری عمیق برای نقشه برداری از پوشش درختان در سراسر قاره آفریقا استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، این بررسی ها شامل تاج‌ پوش ‌های تک درختی (شاخه ‌ها، برگ ‌ها یا سایر شاخ و برگ‌ های گیاهی چوبی) و حتی درختان جدا شده بود. پژوهشگرانبا آنالیز اطلاعات به دست آمده دریافتند که ۲۹ درصد از کل پوشش درختان در آفریقا در خارج از مناطق طبقه بندی شده به عنوان جنگل قرار گرفته و در زمین هایی مانند زمین های زراعی و علفزارها دیده می شود.

این موضوع در حالی است که در برخی کشورها  از جمله لیبی، نیجر، مالی و سودان، بیش از ۵۰ درصد از کل پوشش درختان خارج از جنگل ها یافت می شود. یافته‌ های این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تعداد بسیار زیاد درختان در مناطقی با بارندگی کم در سراسر قاره وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل