نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تبدیل ضایعات سالن زیبایی به کرم ضد آفتاب

وقتی به تمام موهایی فکر می ‌کنید که هر روز در سالن‌های زیبایی سرتاسر دنیا چیده شده و دور ریخته می ‌شوند، درمی یابیم که مقدار زیادی مو هدر رفته است. با این حال، دانشمندان در هند روش جدیدی برای استخراج ترکیبات از موهای چیده شده ابداع کرده‌ اند تا در محصولاتی مانند پانسمان زخم و کرم های ضد آفتاب استفاده شود.

به گزارش سیناپرس، در موی انسان عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین همراه با رنگدانه ‌ای به نام ملانین تشکیل شده است که به آن رنگ می‌ دهد. اگرچه هر دو ماده کاربردهای بالقوه بی‌ شماری دارند، تلاش‌ های قبلی برای برداشت آنها از مو یا شامل مواد شیمیایی سمی و روش‌های پیچیده بوده، یا تنها توانسته ‌اند یکی از ترکیبات را استخراج کنند.

فرآیند ضایعات صفر که توسط تیمی به سرپرستی دکتر پائولومی گوش (Paulomi Ghosh) از دانشگاه ریاست جمهوری هند توسعه داده شده است، با شستن دسته ‌های موی دور ریخته شده و برش دادن آن به قطعات کوچک آغاز می ‌شود. سپس آن تکه ‌های کوچک با یک مایع یونی مانند نمک مایع، مخلوط می ‌شوند که پیوندهای هیدروژنی را که مولکول‌های کراتین را در کنار هم نگه می ‌دارد، می ‌شکند.

سپس مخلوط مو یا نمک حرارت داده می ‌شود و در محلول اسید هیدروکلریک ریخته شده و باعث رسوب ملانین و سپس جمع ‌آوری آن می ‌شود. در نهایت از روش دیالیز شیمیایی برای جمع آوری کراتین از محلول استفاده می شود. سپس مایع یونی با کاهش عملکرد کمی می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

از آنجایی که قبلاً مشخص شده بود که کراتین نقش فعالی در بهبود زخم ها دارد، دانشمندان معتقدند که کراتین استخراج شده از مو می تواند در پانسمان های زخم مانند بانداژهای هموستاتیک استفاده شود.

همچنین از آنجایی که ملانین دارای خواص ضد اشعه ماوراء بنفش و آنتی اکسیدان شناخته شده است، می توان از آن در محصولاتی مانند ضد آفتاب یا نوارهای مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش استفاده کرد. به گزارش سیناپرس، طبق گزارش‌ها، چنین روشی با روش‌ های دیگر برای استخراج ملانین از مو امکان ‌پذیر نیست، زیرا آنها آسیب زیادی به ساختار طبیعی رنگدانه وارد می‌ کنند.

شرح کامل این مطالعه در مقاله ای در مجله پژوهشی-تخصصی ACS Omega منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل