نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش مقاومت به خوردگی در پوشش‌های کامپوزیتی در صنایع هوافضا

انجام این طرح پژوهشی و حل چالشهای موجود در این طرح به منظور تشکیل این پوشش منحصر به فرد، درهای بسیاری را برای تحقیقات بعدی پژوهشگران داخلی و خارجی جهت تولید ارزان قیمت پوششهای پیچیده و جدید کامپوزیتی با خواص بسیار عالی را توسط روش پوشش دهی الکترولیتی باز کرده است.
وی با اشاره به وجود نمونه خارجی و داخلی این طرح گفت: در داخل ایران و خارج از کشور به این روش ارزان قیمت و دوستارمحیط زیست، پوششهای کامپوزیتی اکسی-نیتریدی که به صورت درجا و در یک مرحله و بدون استفاده از تجهیزات پوششدهی و مواد اولیه ی گرانقیمت تولید شده و قابل رقابت باشد، وجود ندارد. به طور معمول این نوع پوششها توسط روشهای چند مرحلهای و توسط تجهیزات پیچیده و گران قیمت تولید میشوند.
وی ادامه داد: یکنواختی ماکروسکوپی پوشش تولید شده، ارزان و دسترس بودن مواد اولیه، ساده و دوستار محیط زیست بودن روش پوششدهی PEO، عدم محدودیت در تولید پوشش روی ورق های آلومینیومی در ابعاد متفاوت از مزیتهای رقابتی طرح0 به شمار می رود.
وی گفت: از نتایج این طرح می توان در صنایع مختلف نظیر هوافضا و حمل و نقل که سبک بودن قطعات آلومینیومی دارای پوششهای کامپوزیتی با خواص مقاومت به خوردگی و سایشی بالا میتواند منجر به صرفه جویی در میزان مصرف انرژی در آنها شود بهره برد.
به گفته وی، از طرفی با توجه به تولید این پوشش کامپوزیتی توسط روش اکسیداسیون الکترولیتی پلاسما (PEO) که ارزان قیمت و دوستار محیطزیست میباشد، علاوه بر کاهش هزینه های تولید و تمهیدات لازم محیط زیستی در صنایع لایه نشانی، هزینه های اولیه ی تأمین قطعات آلومینیومی دارای پوششهای کامپوزیتی اکسینیتریدی مقاوم به خوردگی در صنایع هوافضا و حمل و نقل که مشتری های اصلی این نوع پوششها هستند نیز کاهش مییابد.
گفتنی است :دکتر سید محمد موسوی خوئی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر استاد راهنمای این پروژه بوده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل