نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اهمیت طب سنتی ایرانی در ترویج سبک زندگی سالم

سینا

به گزارش سینا پرس فارس، محمد ابراهیم زحلی نژاد پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به هفته سلامت و اهمیت طب سنتی ایرانی در ترویج سبک زندگی سالم گفت: در مکتب طب سنتی ایرانی حفظ سلامتی بر درمان بیماری اولویت داشته است.

وی خاطر نشان کرد: طبیب از دیدگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون کسی است که صحت و سلامتی فرد را حفظ کند و در صورت از دست رفتن سلامتی، آن را به بدن بازگرداند.

این متخصص طب سنتی ایرانی با تاکید بر عدم تقابل و تضاد طب سنتی با طب نوین، از گسترش بهره‌گیری از خدمات طب سنتی و مکمل در کنار علوم نوین در دانشگاههای معتبر سراسر دنیا از جمله (کالیفرنیا، آریزونا، جان هاپکینز، هاروارد) خبر داد و افزود: سازمان جهانی بهداشت (WHO) سالهاست که مکاتب مختلف طب سنتی و مکمل را به رسمیت شناخته و استراتژی این سازمان در قبال طب سنتی و مکمل را در قالب دو سند برای سال‌های 2002-2005 و 2014-2023 تنظیم و منتشر شده است. بر اساس سند این سازمان طب سنتی و مکمل از بخش‌های مهم ولی کمتر بها داده شده سلامت هستند که در همه کشورها کم و بیش حضور داشته و روز به روز بر تعداد متقاضیان آن افزوده می‌شود.

زحلی نژاد اولین وظیفه یک پزشک در طب سنتی ایرانی را حفظ تندرستی دانست که بر پایه اصول صحیح ۶ گانه سبک زندگی طب سنتی تغذیه صحیح، توجه به خواب و بیداری، ورزش، توجه به تغییر فصل و آب و هوا، توجه به روح و روان و توجه به پاکسازی بدن از مواد زاید و نگاهداشت مواد ضروری در بدن و بر اساس شرایط هر فرد در قالب “اصول حفظ الصحه” ارائه می گردد

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از کشورها به اهمیت و نیاز حضور دیدگاه طب تلفیقی در نظام طبی جوامع و لزوم برنامه‌ریزی برای گسترش آن پی برده‌اند و تعداد مراکز آموزشی و درمانی طب تلفیقی در سراسر دنیا رو به افزایش است. تقریبا از دهه گذشته استفاده از طب سنتی ایرانی با اقبال اقشار مختلف در کشور نیز روبرو شده است تا جایی که دانشگاه ها به پشتوانه قوی تاریخی و فرهنگی کشور در این عرصه و با توجه به نیاز جامعه، به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد طب سنتی و پس از آن PHD اقدام نموده اند و اکنون در دانشگاههای کشور متخصصین طب سنتی در حال ترویج سبک زندگی سالم و درمان بیماران با طب سنتی هستند.

این عضو هیات علمی افزد: جهت دسترسی همگانی به خدمات اولیه سلامت ارزان و آگاهی بخشی مردم با مشکلات مربوط به استفاده نادرست از طب سنتی و احتمال عوارض جبران ناپذیر ناشی از آن، اخیرا مقرر شده است تا آموزش اصول شش گانه سلامت به بهوران و مراکز بهداشتی ارائه شود تا در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی از ترجمه مجموعه ۵۵ گیاهی منتشرشده توسط انتشارات مرکز ملی سلامت و طب مکمل آمریکا با همکاری تعدادی از دانشجویان داروسازی و چاپ آن در آینده نزدیک از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی فارس با هدف ارتقای سلامت جامعه، آشنایی بیشتر مردم با این گیاهان و تاثیر مطلوب یا نامطلوب آنها بر بیماریها و میزان صحیح استفاده از آنها خبر داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان، مراجعه به پزشک طب سنتی را به همه افراد جهت دریافت مشاوره و الگوی سبک صحیح زندگی و حفظ سلامتی پیشنهاد نمود و از مردم خواست تا فریب تبلیغات مجازی برای درمان بیماریهای صعب العلاج و دشوار را نخورند؛ در این موارد لازم است ابتدا درمانهای نوین صورت گیرد و پس از بهبود بیمار از درمانهای مکمل و سنتی استفاده نمایند. داروهای گیاهی را با احتیاط مصرف نمایند و درمانهای طب سنتی را به تشخیص پزشک و در صورت اثربخشی انجام دهند؛ به عنوان مثال گیاه گل گاوزبان برای آرامبخشی مناسب است اما استفاده زیاد آن میتواند منجر به نارسایی کبدی شود یا زردی نوزاد معمولا با روشهای نوردرمانی و در نهایت تعویض خون قابل درمان هست و نیاز به حجامت نیست. مشاوره طب سنتی و انجام درمانهای حجامت و زالو درمانی و غیره را از مراکز معتبر دارای مجوز دریافت نمایند.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل