ایستگاه فضایی ۲ کیلومتر جا به جا شد

ایستگاه بین المللی فضایی که گران قیمت ترین سازه ساخته شده توسط بشر در طول تاریخ محسوب می شود در مدار زمین مستقر بوده و به دور آن می چرخد. بر خلاف تصور عموم مردم، ارتفاع این ایستگاه ثابت نبوده و معمولا به دلایلی همچون اجتناب از برخورد با زباله های فضایی یا آماده شدن برای ماموریت های مختلف، طی مانورهایی ویژه جا به جا می شود.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی روسیه روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: مدار ایستگاه فضایی بین المللی برای آماده سازی شرایط بالستیک قبل از پرتاب فضا پیمای ترابری Progress MS-23 تنظیم شده و به همین دلیل محل این ایستگاه در مدار زمین طی مانوری ویژه تغییر کرده است.

در این بیانیه رسمی خاطر نشان شده است که مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اطمینان از انجام بدون مشکل عملیات پرتاب فضاپیمای باری Progress MS-23 تنظیم شده است.

بر اساس اطلاعات اولیه، میانگین ارتفاع مداری ایستگاه بین المللی فضایی طی این مانور حدود ۲ کیلومتر (۹۵/۱ کیلومتر) افزایش یافته و به ۴۱۷ کیلومتر و ۱۲ متر از سطح زمین رسید. این مانور با استفاده از موتورهای فضاپیمای ترابری Progress MS-22 انجام شد که در حال حاضر به ایستگاه فضایی بین المللی متصل است.

عملیات فوق راس ساعت ۳ و ۳۱ دقیقه شب گذشته به وقت مسکو شروع شده و حدود ۱۲ دقیقه به طول انجامید.به گزارش سیناپرس، در حال حاضر سرگئی پروکوپیف، دیمیتری پتلین و آندری فدیایف، فضانوردان آژانس فضایی روسیه، به همراه فضانوردان ناسا استفان بوون، فرانک روبیو، وودی هوبورگ و سلطان النیادی فضانوردی از امارات متحده عربی در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول به کار هستند.

در خاتمه گفتنی است عملیات جدا شدن فضاپیمای ترابری Progress MS-23 برای ۲۴ می سال جاری برنامه ریزی شده است.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا