کاهش تولید نفت با اجماع کشورهای اوپک پلاس

قیمت نفت نسبت مستقیمی با سیستم عرضه و تقاضای این محصول داشته و با توجه به این که تقاضای جهانی صنایع برای خرید نفت تقریبا روند ثابتی دارد، مواردی مانند بحران های سیاسی و اقتصادی بر قیمت نفت تاثیر گذاشته و در این میان کشورهای تولید کننده طلای سیاه تلاش می کنند با کنترل عرضه این محصول، قیمت جهانی نفت را بر اساس خواست خود تنظیم کنند.

به گزارش سیناپرس، عرضه بیش از تقاضای بازار در حوزه نفت و انرژی موجب کاهش قیمت شده و به همین دلیل کشورهای تولید کننده نفت با یکدیگر برای ایجاد سقف تولید اجماع کرده اند. در این راستا تعدادی از کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس اعلام کردند به طور داوطلبانه تولید نفت خود را از اول ماه جاری میلادی تا پایان سال کاهش داده و برآوردهای رسمی نشان می دهد مجموع کاهش تولید نفت در حال حاضر حدود ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز است.

این تصمیم جدید در حالی اعلام شد که کشورهای عضو اوپک پلاس در تاریخ ۲ آوریل (یک ماه پیش) توافق بر سیاست کاهش داوطلبانه تولید نفت تا سال ۲۰۲۴ را اعلام کردند.

در این راستا عربستان سعودی تصمیم گرفته است تولید نفت خود را از ماه می تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد، در حالی که امارات ۱۴۴ هزار بشکه در روز، عراق ۲۱۱ هزار بشکه در روز، کویت ۱۲۸ هزار بشکه در روز و عمان ۴ هزار بشکه در روز، تولید نفت خام خود را  کاهش می دهند.به گزارش سیناپرس، علاوه بر کشورهای فوق، الجزایر با ۴۸ هزار بشکه در روز، قزاقستان با ۷۸ هزار بشکه در روز و گابن با ۸ هزار بشکه در روز کاهش تولید به این اجماع جهانی پیوستند.

گفتنی است، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد: روسیه کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از میانگین سطح فوریه تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، تصمیمات در مورد این موضوع پس از نشست کمیته نظارت وزرای اوپک پلاس که در ۳ آوریل برگزار شد، تأیید شد. به این ترتیب مجموع کاهش تولید داوطلبانه نفت در آن زمان حدود ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار  بشکه در روز برآورد شد و این تصمیم علاوه بر توافقات اجرایی در نوامبر ۲۰۲۲ مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه در روز تولید در چارچوب توافق اوپک پلاس اتخاذ شد.

هدف نهایی این تصمیم، جلوگیری از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام شده است.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا