نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مصرف مکرر غذای سرخ شده با اضطراب و افسردگی مرتبط است

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از دانشمندان علوم غذایی در دانشگاه ژجیانگ در چین ارتباط احتمالی بین مصرف مکرر غذای سرخ شده و افزایش سطح اضطراب و افسردگی در مصرف کنندگان را یافته اند. این گروه در مطالعه خود که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم گزارش شده است، داده های بیماری را برای 140728 نفر توصیف می کند.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که تلاش‌های تحقیقاتی قبلی پیوندهایی را بین الگوهای غذایی غربی و مسائل مربوط به سلامت روان ایجاد کرد. با مشکوک شدن به اینکه حداقل برخی از شواهد را می توان به مصرف مکرر غذاهای سرخ شده ردیابی کرد، تیم تحقیقاتی میزان اضطراب و افسردگی گزارش شده را با رفتارهای غذایی که شامل مصرف مکرر غذاهای سرخ شده می شود، مقایسه کردند.

آنها دریافتند کسانی که گزارش داده اند غذاهای سرخ شده زیادی می خورند، بیشتر با علائم اضطراب و/یا افسردگی تشخیص داده می شوند. به طور خاص، آنها دریافتند که علائم بین 7٪ تا 12٪ در افرادی که مصرف چنین غذاهایی را گزارش کرده اند افزایش یافته است و به نظر می رسد که بیشترین خطر مربوط به خوردن سیب زمینی سرخ شده به شکل چیپس و سیب زمینی خلالی سرخ شده باشد.

با بررسی اینکه چرا خوردن چنین غذاهایی ممکن است احتمال بروز مشکلات سلامت روانی را افزایش دهد، تیم، آکریل آمید (یک ترکیب کریستالی آلی محلول در آب) را جدا کردند، که آنها آن را به عنوان یک آلاینده فراوری مواد غذایی توصیف کردند که هنگام سرخ کردن غذا ظاهر می شود.

آنها تأثیر آکریل آمید را روی گورخرماهی آزمایش کردند و دریافتند که اشتیاق آنها برای کشف قلمرو جدید را کاهش می دهد و جامعه پذیری آنها را نیز با کاهش مواجه می کند، هر دو نشانه های scototaxis و thigmotaxis، که رفتارهای ماهی شبیه به اضطراب و افسردگی در انسان است. آنها همچنین دریافتند که مصرف آکریل آمید بیان tjp2a را کاهش می دهد، که در نفوذپذیری سد خونی مغزی نقش دارد.

تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که برای اثبات قطعی اینکه مصرف مکرر غذاهای سرخ‌شده منجر به مشکلات سلامت روانی می‌شود، کار بیشتری لازم است، آنها اذعان دارند که این امکان وجود دارد که افراد در گروه داده‌ای که مورد مطالعه قرار گرفتند، غذاهای سرخ‌شده بیشتری مصرف می‌کردند، زیرا از اضطراب یا افسردگی رنج می‌بردند.

منبع: Proceedings of the National Academy of Sciences

مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل