نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

6 نکته درباره شستشوی روتختی که باید بدانید

بدون شک روتختی شما پس از مدتی به دلایل مختلفی مانند چرک شدن، گرد و غبار و غیره کثیف می شود و نیاز پیدا می کند که شسته شود. روتختی را می توان با استفاده از دست، ماشین لباسشویی و یا خشکشویی شست. نحوه شستن آن بستگی به نوع و جنس روتختی و انتخاب شما دارد. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی را در رابطه با شستشو روتختی بیان کرده و شما را با این نکات آشنا کنیم.

چند نکته در رابطه با شستشوی روتختی 

  1. بررسی لیبل یا برچسب روتختی

توصیه می شود قبل از این که روتختی خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید و یا با دست شروع به شستن آن کنید، ابتدا برچسب یا لیبلی که بر روی آن قرار دارد را برسی و مطالعه کنید. تولیدکنندگان بر روی این برچسب اطلاعاتی را درج می کنند که این اطلاعات شما را از نحوه شستشوی روتختی مطلع می کنند. به عنوان مثال شستن برخی روتختی ها در ماشین لباسشویی که جنس آن ها از موادی مانند پشم یا ابریشم است، ممکن است به بافت آن ها آسیب برساند.
در چنین مواقعی بر روی برچسب ذکر شده است که جهت شستشو فقط از طریق خشکشویی اقدام کنید. سفارش خشکشویی روتختی در بسیاری از شهر های بزرگ ، توسط خشکشویی آنلاین امکان پذیر است.

  1. قبل از شستشو رو تختی را لکه زدایی کنید

قبل از شستشوی رو تختی ابتدا بهتر است لکه های سختی که بر روی آن وجود دارد از بین ببرید. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد به طور مثال می توانید از مایع ظرفشویی رقیق شده و یا محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید. علاوه بر لکه زدایی، بهتر است بخش هایی از دوخت روتختی که شل شده اند و یا درز هایی را که دچار پارگی شده اند را به طور کامل اصلاح کرده و از سالم بودن روتختی اطمینان حاصل کنید.

  1. توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

حتما قبل از این که فرآیند شستشو را در ماشین لباسشویی خود آغاز کنید ابتدا اطمینان حاصل کنید که ماشین لباسشویی شما ظرفیت و فضای کافی جهت قرار دادن روتختی در آن را دارد. از آنجایی که روتختی اندازه بزرگی دارد بهتر است آن را به تنهایی در ماشین لباسشویی قرار دارد و لباس یا اقلام دیگری را همراه با آن وارد ماشین لباسشویی نکنید. در صورتی که در ماشین لباسشویی فضای کافی جهت شستشو وجود نداشته باشد، روتختی در داخل دستگاه فشرده می شود و آب و مواد شوینده به خوبی به تمام قسمت های آن نفوذ نمی کند. توصیه می شود در صورتی که ماشین لباسشویی شما ظرفیتش حداقل 5 یا 8 کیلوگرم می باشد روتختی خود را با استفاده از آن بشویید. در غیر این صورت بهتر است از خدمات خشکشویی ها و یا یک ماشین لباسشویی با ظرفیت بزرگ تر استفاده کنید.

  1. از مواد شوینده مناسب و تنظیمات شستشوی درست استفاده کنید

جهت شستشوی روتختی خود همیشه از مواد شوینده ای استفاده کنید که ملایم اند و در ساخت آن ها آنزیم به کار نرفته باشد. علاوه بر استفاده از مواد شوینده مناسب، خوب است که تنظیمات شستشوی ماشین لباسشویی خود را بر روی حالتی قرار دهید که روتختی را به طور آرام و ملایم شستشو دهد. همچنین در صورتی که امکان آبکشی اضافه وجود دارد، آن را نیز اضافه کنید.

  1. جلوگیری از چروک شدن روتختی

چروک شدن روتختی و یا به طور کلی پارچه ها و لباس ها پس از شستشو یکی از مشکلاتی که اکثر اوقات رخ می دهد و کاملا طبیعی می باشد. جهت جلوگیری از چروک شدن روتختی پس از اتمام شستشو، ابتدا آن از ماشین لباسشویی خارج کرده و رطوبت و نم آن را برسی کنید. در صورتی که روتختی دارای مقدار زیادی نم می باشد باید آن را بر روی یک رخت آویز پهن کنید تا آب اضافی خارج شود. با خارج شدن آب اضافی از روتختی، همچنان مقداری نم در آن باقی می ماند.
در این موقعیت روتختی را بر روی یک سطحی که صاف و تمیز است قرار دهید و اجازه دهید تا به صورت کامل خشک شود. با انجام دادن این کار می توانید از چروک شدن روتختی خود جلوگیری کنید.

  1. در صورت نیاز روتختی خود را بشویید

توصیه می شود زمانی که روتختی شما واقعا کثیف است و نیاز به شستشو دارد نسبت به شستشوی آن اقدام کنید. بهتر است به جای این که هر ماه روتختی خود را بشویید آن را برای مدتی در فضای بیرون از خانه هوادهی کنید. شستن روتختی در زمان مناسب و به تعداد دفعات منطقی، باعث افزایش طول عمر آن نیز می شود و مدت زمان بیشتری را می توانید از آن استفاده کنید.

برخی از روتختی هایی که با استفاده از پارچه هایی مانند ابریشم دوخته شده اند نیاز به مراقبت هایی دارند و بهتر است شستشوی آن ها را به افراد متخصص بسپارید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل