نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش روسیه برای بازگرداندن فناوری های فراموش شده عصر کمونیستی

اتحاد جماهیر شوروی که از تجزیه آن کشورهای روسیه و جمهوری های اقماری متعددی به وجود آمدند را می توان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه مطالعات فضانوردی دانست که موفق شد نخستین انسان را به مدار زمین اعزام کند. به تازگی مقامات روسیه اعلام کردند، در نظر دارند برخی از فناوری های فراموش شده از عصر شوروی را مجددا مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سیناپرس، یوری بوریسوف، مدیر عامل آژانس فضایی روسیه در حاشیه رویداد اولین ماراتن آموزشی دانش در  این کشور گفت: روسیه به پروژه هایی مشابه هواپیمای فضایی – عملیاتی بوران در دوران شوروی نیاز دارد و این کشور در حال حاضر در حال انجام تحقیق و توسعه برای حل این مشکل است.

وی در این رابطه تاکید کرد: امروز ما در حال انجام تحقیقات علمی با هدف باز زنده سازی برخی طرح های فراموش شده شوروی هستیم. آینده نشان خواهد داد که آیا این سیاست به نتیجه می رسد یا خیر؟

به گفته مدیر عامل آژانس فضایی روسیه، کمبود بودجه بزرگترین مشکلی است که مانع از ساخت شاتل های فضایی جدید می شود. در این میان شاتل فضایی بوران یک مدارگرد ساخت شوروی است که در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ میلادی از پایگاه فضایی بایکونور واقع در قزاقستان امروزی با کمک راکت فضاپیمای انرجیا پرتاب شد. این شاتل در طول ماموریت خود دو چرخش به دور زمین را انجام داد.

بر اساس گزارش رسمی موجود، این پرواز بدون خدمه ای انجام شده و ۲۰۵ دقیقه به طول انجامید. به گزارش سیناپرس، متاسفانه این فضاپیمای آزمایشی که از ماموریت فضایی در مدار زمین جان سالم به در برده بود به دلیل عدم رسیدگی و بی توجهی در سوله ای رها شده و در سال ۲۰۰۲ با فرو ریختن سقف تاسیساتی که در آن قرار داشت، نابود شد.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی روسیه با اجرای سیاستی جدید در نظر دارد این فناوری ها را مجددا مورد توجه قرار داده و از آن ها برای پیشبرد توانمندی های خود استفاده کند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل