بازی اتمی روسیه در حیاط خلوت آمریکا

به نظر می رسد، روسیه طی یکسال گذشته با تغییر سیاست اتمی خود با سرعت بیشتری در حال ساخت نیروگاه های اتمی در کشورهای غیر توسعه یافته و در حال توسعه بوده و تلاش می کند این فناوری را به شرکای خود در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی صادر کند. به تازگی آژانس اتمی روسیه خبر از راه اندازی آزمایشی یک راکتور اتمی در بولیوی داد.

به گزارش سیناپرس، از منظر سیاسی و نظامی منطقه آمریکای جنوبی برای ایالات متحده آمریکا دارای اهمیت زیادی بوده و به نوعی حیاط خلوت این کشور محسوب می شود. در این شرایط بسیاری از رقبای آمریکا نیز در تلاش برای نفوذ و اتحاد با این کشورها هستند تا در نزدیکی مرزهای آمریکا برای خود پایگاهی قابل اعتماد فراهم کنند.

روز گذشته سرویس مطبوعاتی آژانس اتمی روسیه اعلام کرد: متخصصین روس اتم مونتاژ آزمایشی یک راکتور تحقیقاتی ساخته شده توسط این کشور را در مرکز تحقیقات و توسعه فناوری هسته ‌ای بولیوی تکمیل کرده ‌اند.

این شرکت طی بیانیه ای رسمی گفت: مجموعه روس اتم مونتاژ آزمایشی راکتور تحقیقاتی مرکز تحقیقات و توسعه فناوری هسته ‌ای در بولیوی را با موفقیت تکمیل کرده است. این راکتور در آینده نزدیک به کشور مقصد در آمریکای جنوبی ارسال خواهد شد و ما نصب آن را در محل این مرکز آغاز خواهیم کرد. پیش بینی می شود مراحل فنی راه اندازی این راکتور طی سال جاری پایان یابد.

گفتنی است، اخیراً مجتمع اتمی سیکلوترون بولیوی با کمک دانشمندان روسیه شروع به کار کرده و این مجموعه به طور قابل توجهی قابلیت های سیستم مراقبت های بهداشتی این کشور را گسترش داده است.

به گزارش سیناپرس، کیریل کوماروف  معاون مجموعه روس اتم در این رابطه گفت: ما از اینکه می بینیم این پروژه در حال حاضر به نفع  مردم بولیوی است بسیار خوشحالیم و فعالانه اجرای این پروژه را ادامه خواهیم داد.

مترجم: حمید تعالی