نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورود جدی دولت در حوزه فرهنگ و هنر

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به نقل از سینا پرس فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه در دیدار با فعالان مردمی فرهنگ و هنر استان فارس، گفت: دولت به رغم همه مشکلاتی که در حوزه اقتصادی و مدیریت و تنظیم بازار دارد در حوزه فرهنگ و هنر به شکل جدی وارد کار شده است.

محمد مهدی اسماعیلی، افزود: امروز اعلام می کنم که بیش از توقع و انتظار ما برنامه‌های ما در این حوزه به پیشرفت رسیده و در سال جاری با هماهنگی های خوبی که به عمل آمده بخش مهمی از مطالبات دهه های گذشته در زمینه ارتقاء وضعیت بودجه ای حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را حل کرده ایم.

وی ادامه داد: در دو دهه منتهی به پایان قرن در همه بخش های فرهنگی به تدریج حوزه حکمرانی فرهنگی دچار تضعیف شد و بخش عمده‌ای از وظایف و مسوولیت های هدایتی، نظارتی و حمایتی از دست حکمرانی فرهنگی خارج شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه نمایشی در یک دهه اخیر با تدابیری که دولت قبل داشت به تدریج در جریان یک فضای جدیدی در تولیدات نمایشی قرار گرفتیم که کمترین همراهی را با سیاست های کلی نظام داشت.

اسماعیلی افزود: در حوزه رسانه ها نیز ایجاد شبکه های اجتماعی و رسانه های الکترونیکی طبیعتا فضای کار را برای رسانه های مکتوب و سنتی به شدت کاهش داده و همین را در سایر بخش های فرهنگی و هنری نیز داریم.
وی گفت: ما در دولت مردمی سیزدهم گام اول مان بازگرداندن مرجعیت و حکمرانی فرهنگ در اداره کشور است.

وزیر ارشاد افزود: امسال با هماهنگی های خوبی که به عمل آمده بخش مهمی از مطالبات دهه های گذشته در زمینه ارتقاء بودجه حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را پرداخت کردیم و در قانون برنامه ۱۴۰۱ توانستیم در تبصره ٢ بندی را برای مجاز بودن سرمایه گذاری و هزینه‌ کرد دستگاه‌های دولتی و شرکت ها بیاوریم.

اسماعیلی گفت: امسال با همکاری خوبی که اتفاق افتاد این را به یک مساله تکلیفی شرکت‌ها و بانک‌ها تبدیل کردیم و تقریباً چند برابر بودجه ای که در دست دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است در این تبصره وجود دارد و آیین نامه آن در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شده و در آستانه تصویب در صحن دولت است و ما همه این ظرفیت را پای حمایت، هدایت و نظارت و هزینه کرد در حوزه موسسات و انجمن های علمی و هنری آوردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یک اتفاق مهم تاریخی در حال وقوع است و این آیین نامه آماده شده و تلاش خواهیم کرد این تحول را در انتهای سال و در فعالیت های فرهنگی هنری بخش مردمی به وضوح ببینیم و قابل اندازه گیری باشد.

اسماعیلی گفت: ما در سال ۱۴۰۰ بحث حمایت از موسسه ها را شروع کرده‌ایم، هرچند دست ما خیلی باز نبوده ولی تلاش کردیم همین را به استان ها بدهیم، البته ما به دنبال پول پاشی نیستیم بلکه به دنبال ارتقای کمی و کیفی شاخص های فرهنگی کشور هستیم.

آماده حمایت از هرکار مهمی در حوزه نمایشی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه آماده حمایت از هرکار مهمی در حوزه نمایشی هستیم افزود: ما هنر سینمای جوان را تقویت خواهیم کرد و برای امسال بودجه بسیار خوبی برای آن پیش بینی کردیم که در شورای عالی سینما تصویب شده و به استان ها تزریق خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: در بودجه امسال نیز کار خوبی شده و در هر استان پنج درصد از بودجه در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه برای بسط فعالیت‌های فرهنگی در حوزه گردشگری و حوزه مساجد و قانون جمعیت و جوانی خواهد بود.

وزیر ارشاد گفت: در کنار این مهم، بحث حمایت از موسسه ها را نیز به شکل ویژه داریم که در استان ها خارج از تبصره ۲ حمایت خواهیم کرد. وی، در خصوص حمایت از تولیدات محتوایی هم بیان کرد: امسال برای اولین بار در طول چهار دهه گذشته بعد از انقلاب تلاش خواهیم کرد که دغدغه بودجه را از تولیدات فرهنگی به شدت کاهش دهیم تا دست فعالان فرهنگی پر باشد و بتوانند تحول ایجاد کند.

تعامل و همگرایی با همه اقشار فرهنگی و هنری را دنبال می کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست دولت در قبال مسائل فرهنگی را روشن دانست و گفت: ما قانون گرایی را در حوزه فرهنگ و هنر به شدت دنبال می‌کنیم و به دنبال ایجاد تعامل و همگرایی با همه اقشار فرهنگی و هنری هستیم.

اسماعیلی افزود: البته حمایت های ما معطوف به جریان هایی است که پایه های فکری و بنیان های نظری و عملی انقلاب اسلامی را تقویت کنند.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما جلو فعالیت کسی را تا زمانی که از تعادل خارج نشده باشد نمی گیریم اما حمایت ما از جریان‌هایی است که در راستای تقویت ارزش‌های انقلاب اسلامی کار می‌کنند.

وی گفت: در حوزه عفاف و حجاب به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاید تنها مسوول فرهنگی کشور هستیم که در همین دوره‌ای که این مباحث داغ شده از شهریور تا به امروز به صراحت و بدون لکنت نظر دولت را اعلام کرده‌ و تاکید کردیم کسانی که قانون را رعایت نکنند و کشف حجاب کنند اینها اجازه فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر کشور ندارند و این قانون از ما خواسته و من آنرا اجرایی کردم.

اسماعیلی، در خصوص مطلب اعلام شده مبنی بر پاک شدن پرونده های تشکیل شده برای برخی هنرمندانی که درگیر مسائل سال گذشته بودند نیز گفت: این مساله یک شبهه و ابهام دارد، این مساله در موضوع عفو رهبر معظم انقلاب بود که ناظر به کسانی بود که حتی دارای پرونده بودند.

وی افزود: درست است که پرونده هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر سفید شده اما در حوزه فعالیت های صنفی ما تصمیم گیر هستیم و ما بر اساس ارزیابی از عملکرد افراد صحبت می‌کنیم و اعلام کرده ایم این موضوع برای کسانی که اظهار ندامت و پشیمانی رسمی از اقدامات نادرست خود کنند قابل بررسی است نه کسانی که بخواهند هم به جمهوری اسلامی، هم به انقلاب، هم به دستاوردهای امام و شهدا جسارت کنند و باز بیایند و بنشینند سر سفره‌ای که خودشان را صاحب آن می دانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما هر روز در حوزه فضای رسانه ای با این موضوع مواجه هستیم و دیدگاه خود را هم صریح اعلام کرده ایم که در حوزه عفاف و حجاب از کسانی حمایت می کنیم که به قانون التزام دارند.
اسماعیلی افزود: کسانی که از قانون تخطی کنند در چتر حمایتی ما قرار نمی گیرند و این را به شکل روشن و شفاف اعلام کرده‌ایم. ما به دنبال ایجاد نزاع و دعوا و دوقطبی سازی در حوزه فرهنگ و هنر نیست اما این هم به معنای عدول از قانون نیست، قانون برای همه ما خط قرمز است و حجیت دارد.

اکثر اهالی فرهنگ و هنر علاقمند به آرمان های انقلاب هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه اکثر اهالی فرهنگ و هنر نسبت به پیشرفت کشور متعهد و نسبت به آرمان های انقلاب علاقمند هستند گفت: متاسفانه آنچه که در افکار عمومی مطرح است غالبا خطای چند فرد چهره را به همه این جریان نسبت می‌دهد در حالی که اکثر اهالی فرهنگ و هنر در کشور پایبند به قانون، دلسوز کشور و مدافع ارزش‌های انقلاب هستند.

اسماعیلی افزود: نباید در تحلیل های خودمان این اشتباه را بکنیم و خطای چند نفر را به جامعه بزرگ تسری دهیم، من این اطمینان را به همه دغدغه مندان کشور و به جامعه مومنین و مذهبی کشور می دهم که اهالی فرهنگ و هنر در کنار شما هستند و در مقابل ارزش های عمومی جامعه نیستند و ما از این هنرمندان و اهالی هم دفاع و هم حمایت می کنیم و این روندی که پیش رو داریم را با قدرت ادامه خواهیم داد.
پیشگامی کانون های فرهنگی و هنر مساجد در قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدیم حوزه فرهنگ و هنر وقتی که در بستر مسجد و تعالیم قرآنی پیش رود حتما با معنویت بیشتری همراه خواهد بود و در قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر، کانون های فرهنگی و هنری مساجد ما پیشگام هستند. اسماعیلی افزود: من در این حوزه شعار نهضت بازگشت به مساجد را طرح کرده ام و در بودجه ۱۴۰۲ اعتبارات بسیار خوبی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم و همه اینها را به شکل ویژه حمایت خواهیم کرد.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

خروج از نسخه موبایل