نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دسترسی به تمام نوشته های انیشتن ممکن شد

پس از پایان یافتن پروژه ای بزرگ برای جهانی کردن نوشته های بزرگترین فیزیکدان تاریخ، آلبرت انیشتن ، هم اکنون تمامی افراد در سراسر دنیا از طریق شبکه جهانی اینترنت می توانند به بیش از 80 هزار صفحه از دست نوشته هایی که توسط این فیزیکدان نابغه نگاشته شده اند ، دسترسی داشته باشند .

این پروژه بزرگ توسط دانشگاه پرینستون  آمریکا و با همکاری یک دانشگاه دیگر که بیشترین دست نویس های این دانشمند را در اختیار داشت، انجام شد. لازم به ذکر است که این پروژه بزرگ مدت زمانی بالغ بر دو دهه را به خود اختصاص داده و پژوهشگران در آغاز این پروژه در سال 1986 میلادی، شروع به جمع آوری دست نوشته ها و نامه های آلبرت انیشتن کردند .

در این پروژه بیش از 80 هزار صفحه از نوشته های آلبرت انیشتن جمع آوری شده و در قالب کتاب و به صورت آنلاین منتشر شد . این مجموعه ارزشمند می تواند برای بسیاری از پژوهشگران و فیزیکدانان بسیار مفید و کار آمد باشد .

ماحصل این تلاش های بلند مدت ، جمع اوری 80 هزار صفحه از دست نوشته های این دانشمند فیزیکدان در قالب نامه ها ، دفترچه های یادداشت ، کارت پستال ها و دفترهای خاطرات وی است . این مجموعه ارزشمند با عنوان مجموعه آثار آلبرت انیشتن در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده  و توسط انتشارات دانشگاه پرینستون نیز به صورت کتاب منتشر شده است.

این سایت که به عنوان یک منبع بسیار عالی برای تحقیقات فیزیک و دسترسی به اندیشه ها و نظریات بزرگترین فیزیکدان تاریخ راه اندازی شده است به کاربران امکان جستجو در بیش از 5 هزار متن آنلاین را داده و به زبان های انگلیسی و آلمانی قابل دسترسی است . عموم این نوشته ها به برهه زمانی خاصی از زندگی انیشتن از ابتدا پژوهش های وی تا سال 1921 و دریافت جایزه نوبل فیزیک می پردازند .

در همین رابطه دیانا کورموس بوخوالد مدیر این پروژه در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد: هدف اصلی ما از انجام این پروژه، جمع آوری آثار این دانشمند نابغه است تا به این ترتیب به جز دانشمندان ، طیف بزرگی از سایر مردم شامل فیزیکدانان ، روان شناسان ، مورخان و فلاسفه به این نوشته ها دسترسی داشته باشند .  باید اعتراف کنم که جمع آوری این حجم زیاد از نوشته ها و یادداشت های یک دانشمند بزرگ کاری بسیار دشوار است و امروزه با هیجان می توانم اعلام کنم که ما در این کار موفق شده ایم .

به گفته این مقام مسئول دانشگاه پرینستون ، مابقی این مدارک نیز به تدریج و پس از چاپ توسط انتشارات این دانشگاه ، بر روی وب سایت قرار خواهد گرفت و این مجموعه روز به روز غنی تر خواهد شد .

وی در ادامه افزود : ما مدت زمانی طولانی برای راه اندازی این پروژه فعالیت کردیم و امروز هنوز در اغاز راه هستیم . ما باید زمان بیشتری را برای ادامه این پروژه اختصاص دهیم .

یکی از جحالب ترین نوشته های موجود در این مجموعه؛ مکاتبات بین ماری کوری و انیشتن است. پیام اصلی این نامه از سوی انیشتن به ماری کوری ، عبارت "Haters gonna hate." با معنای – مفهومی بگذار نفرت ورزان ، نفرت بورزند – است. این عبارت تنها یک بخش از نامه  یک هزار و نهصد و یازده کلمه ای است که آلبرت انیشتن برای ماری کوری نوشته است و به وی پس از رفتارهای غیر منطقی که از سوی مجامع دانشگاهی با این بانوی دانشمند  انجام گرفته و کسی حاضر به پذیرفتن نظرات وی نشده است  ، دلداری می دهد.

بر اساس متن این نامه مشخص می شود که ماری کوری در زمانی که ده سال از کسب جایزه نوبل توسط وی به دلیل مطالعاتش بر روی امواج رادیو اکتیو می گذشته، هنوز دچار مشکلات زیادی بوده و جوامع علمی حاضر به پذیرفتن وی به عنوان یک دانشمند با جنسیت مونث نبودند. مهمترین دلایل این مساله نیز جنسیت ماری کوری و نوع تفکرات و نگرش وی محسب می شود. در نامه مورد بحث ، انیشتن به وی توصیه می کند که به این مشکلات توجهی نکرده و به راه خود ادامه دهد.

انیشتن در این نامه می نویسد : من اطمینان دارم که تو می توانی در برابر این اراذل ثابت قدم باقی بمانی …. قطعا بسیاری از اطرافیانت  با افراط در چاپلوسی و برخی نیز از طریق نفرت پراکنی و مخالفت با تو قصد دارند خود را مطرح کنند.

یکی دیگر از موضوعات عنوان شده در این نامه به وجود مشکلات عدیده بین Paul Langevin  همسر دوم ماری کوری و این دانشمند مشهور می پردازد که بر این اساس ، همسر ماری کوری با وی مشکلات زیادی داشته و برخی از مردم هم در مورد وی می گفتن که این زن نام همسر اول خود یعنی پیر کوری را خدشه دار کرده است . انیشتن در نامه خود در این مورد نیز به وی دلداری داده و از ماری کوری می خواهد این موارد را نادیده تلقی کند .  

نوشته های این مجموعه به صورت رایگان و بدون محدودیت در آدرس اینترنتی http://einsteinpapers.press.princeton.edu/ قابل دسترسی است .

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل