نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

میمون ها قادر به تفکر و تحلیل پیچیده هستند

مطالعات جدید پیشگامانه با تمرکز بر نخستی‌ ها، نشان داد قابلیت تصمیم‌ گیری عامدانه و تفکر و تحلیل پیچیده صرفاً به هوموساپینس ‌ها یا همان انسان های هوشمند اختصاص نداشته و میمون ها نیز قادر به تحلیل شرایط و تفکر پیچیده هستند.

به گزارش سیناپرس، وقتی چشمانمان را می بندیم و درباره سؤالات پیچیده ای از قبیل این که چه کسی را به عنوان دوست انتخاب کنیم، چه چیزی را در مدرسه مطالعه کنیم و … فکر می کنیم، در مغز ما چه اتفاقی می افتد؟ محققان هنگام مقایسه انسان با حیوان تصمیم گرفتند به یک سوال اساسی پاسخ دهند: آیا حیوانات دیگر، از جمله میمون ها، قادر به همان پیچیدگی فکر هستند؟

پژوهشگران دانشگاه پیتزبورگ می گویند: همه انسان ها این ظرفیت ذهنی را دارند که به دقت روی یک مشکل فکر کرده، گزینه ها را مرور و بهترین تصمیم ممکن تصمیم بگیرند. باید اعتراف کرد این ویژگی منحصر به انسان ها نبوده و آخرین یافته‌ ها نشان می ‌دهد که میمون‌ ها نیز می ‌توانند همین کار را انجام دهند.

بر این اساس مشخص شد که درست مانند انسان ها، میمون ها نیز قادر به مشورت و تصمیم گیری دقیق هستند. به طور خاص، برای اولین بار، این مطالعه نشان می ‌دهد که میمون‌ ها می ‌توانند عمیقاً در مورد یک مشکل فکر کرده و عوامل مختلفی مانند هزینه ‌ها، پیامد ها و محدودیت‌ ها را در نظر بگیرند و در نهایت به یک نتیجه بهینه برسند.

به گزارش سیناپرس، دکتر ویلیام استافر، سرپرست این تیم مطالعاتی و استاد یار رشته زیست شناسی عصبی در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، در این رابطه می ‌گوید: انسان‌ ها تنها موجوداتی نیستند که قادر به تفکر منسجم و دقیق هستند. یافته های ما نشان می ‌دهد که میمون ‌ها ویژگی هایی دارند که آن ها را قادر به تفکر هوشمند می ‌کند. این یک پارادایم جدید برای مطالعه اساس فیزیولوژی عصبی برای تفکر مشورتی است.

گفتنی است چندین دهه پیش، دکتر دانیل کانمن، برنده جایزه نوبل، با نظریه چشم‌ انداز در حوزه اقتصاد رفتاری انقلابی شگرف ایجاد کرد. او در کتاب خود با عنوان  تفکر سریع و آهسته  فرض کرد که انسان ها از دو سیستم متمایز تفکر استفاده می کنند، یکی که تقریباً آنی است و به طور خودکار اتفاق می افتد و دیگری که شکل بسیار کندتری از استدلال منطقی آگاهانه محسوب می شود و به تلاش ذهنی بیشتری نیاز دارد.برای مثال، تفکر آهسته و پر تلاش به ما امکان می ‌دهد نت های موسیقی بنویسیم، فرضیه‌ های علمی ساخته و امور اقتصادی خود را سامان دهیم .

تفکر آهسته مختص انسان نیست

این تحقیق جدید نشان می دهد: تفکر آهسته مختص انسان نیست. رویکرد این تیم مستلزم ارائه میمون‌ ها با مسائل بهینه ‌سازی ترکیبی در حوزه ای است که عصب‌ شناسان آن را وظیفه کوله ‌پشتی می ‌نامند و به حیوانات بر اساس ارزش راه‌ حل ‌های ارائه‌ شده، پاداش می‌ دهند. این مطالعات نشان داد که میمون‌ ها از استدلال ریاضی پیچیده و الگوریتم‌ های محاسباتی کار آمدی برای غلبه بر مشکلات پیچیده استفاده می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، قابل توجه است که هم عملکرد و هم سرعت بررسی موضوعات به پیچیدگی کار در میان میمون‌ ها بستگی داشته و راه‌ حل ‌های انتخاب شده از سوی این حیوانات با راه‌ حل‌ هایی که به طور خاص برای حل مسئله توسط الگوریتم‌ های کامپیوتری کارآمد طراحی شده‌ اند، مطابقت داشتند.

دکتر استافر در این رابطه می نویسد: نتایج این مطالعه به شواهد نوروفیزیولوژیکی کمک می کند تا به قرن ها بحث در مورد نظریه های فرآیند دوگانه ذهن، ساختار افکار و مبنای عصبی زیستی شهود و استدلال در نخستینیان پایان بخشد. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل