فضاپیمای ژاپنی در ماه گم شد

مرکز هدایت و کنترل فضاپیماهای آژانس فضایی چین روز گذشته اعلام کردy اندکی پس از برنامه ‌ریزی برای فرود کاوشگر این کشور روی ماه، تماس خود را با Hakuto-R از دست داده و در حال حاضر می توان اذعان داشت این کاوشگر ژاپنی در قمر زمین گم شده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود کاوشگر ماه نوردی که توسط شرکت فضایی تجاری ژاپنی Ispace توسعه یافته بود، روز سه شنبه ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه به وقت شرقی آمریکا روی ماه فرود بیاید.

تیم پشتیبانی Ispace در حین این ماموریت سعی کرد با فرودگر ارتباط برقرار کند اما موفق به انجام این کار نشد. اندکی پس از آن، تاکشی هاکاماندا، مدیرعامل شرکت فوق به رسانه های خبری گفت: ما نمی توانیم فرود موفقیت آمیز این کاوشگر را تایید کنیم.

در حال حاضر مشخص نیست که این کاوشگر به طور سالم روی ماه فرود آمده و به دلیل نقص فنی ارتباط رادیویی خود را از دست داده است که فرود انجام شده به طور ناموفق رخ داده و کاوشگر از بین رفته است. هاکاماندا در این رابطه گفت: تیم پشتیبانی باید فرض می ‌کرد که ما نتوانستیم فرود روی سطح ماه را کامل کنیم و به همین دلیل مهندسان ما به بررسی وضعیت ادامه می ‌دهند.

این کاوشگر ژاپنی قرار بود ماه‌ نورد راشد را که توسط مرکز فضایی محمد بن راشد در امارات متحده عربی توسعه یافته است، در قمر زمین مستقر کند.

پروژه Hakuto-R برای نخستین بار طی مسابقه Google XPrize  مطرح شد که اکنون این مسابقه دیگر برگزار نمی شود. طی این رقابت اعلام شد هر شرکتی که بتواند کاوشگری را روی ماه قرار دهد که قادر به حرکت و انتقال داده ها به کنترل کننده های زمینی باشد، جایزه ۲۰ میلیون دلاری ارائه می شود.

به گزارش سیناپرس، انتظار می رود ماموریت آتی آرتمیس ناسا به ماه تا حد زیادی بر اطلاعات جمع آوری شده توسط ماه نوردهای تجاری متکی باشد.

گفتنی است در سال ۲۰۲۰، ناسا اعلام کرد که :چهار شرکت، از جمله Ispace Japan، وظیفه جمع ‌آوری نمونه‌ های ماه را برای برنامه ریزی یک مأموریت خدمه دار به ماه بر عهده داشتند. این موضوع در حالی است که تاکنون چندین تلاش برای فرود کاوشگر روی ماه شکست خورده است.

در سال ۲۰۱۹، یک گاوشگر ماه از شرکت SpaceIL، به نام Beresheet، تماس خود را با مرکز کنترل زمین از دست داده و روی سطح ماه سقوط کرد. همین سال، فرودگر Vikram سازمان فضایی و تحقیقاتی هند نیز تجربه مشابهی داشته و در حین فرود به سطح ماه برخورد کرد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا