نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا خوردن بستنی برای سلامتی ما مفید است؟

علیرغم تصور رایج که بستنی نسبتاً ناسالم است، مطالعه دانشگاه هاروارد نشان می دهد که در واقع فوایدی برای سلامتی (حتی) برای افراد مبتلا به دیابت دارد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، آندرس آردیسون کورات، یک دانشجوی دکترای دانشگاه هاروارد، در سال‌های قبل پیشنهاد کرد که برای مبتلایان به دیابت، مصرف نصف فنجان بستنی در روز با کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی مرتبط است. محققان هاروارد از این کشف متحیر شدند، زیرا غیرمنطقی بود. توضیح اینکه چگونه یک دسر لبنی شیرین می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند، دشوار بود.

آردیسون کورات در پایان نامه خود می نویسد: «توضیحات بیولوژیکی قابل قبول کمی برای این نتایج وجود دارد». یک احتمال این است که در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، خامه و بستنی، غشایی که گلبول‌های چربی را می‌پوشاند، به نام غشای گلبولی چربی شیر (MFGM) در مقایسه با محصولاتی مانند کره که MFGM خود را در فرآیند تولید از بین می‌برند، سالم باشد.

تیم تغذیه در هاروارد هرگز از جستجوی راه حل دست نکشید. محققان تحقیقات قبلی را بررسی کردند، به احتمالات جدید فکر کردند و صدها آزمایش را در طول سالیان متمادی انجام دادند. چنین نتایجی منحصر به مطالعه آردیسون کورات نبود.

محققان هاروارد شروع به جمع آوری پرسشنامه های بسامد غذا و اطلاعات پزشکی از هزاران متخصص مراقبت های بهداشتی در دهه 1980 کردند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 1986 و 1998، اولین نتایج تحقیقات مشاهده‌ای دانشگاه در مورد دیابت نوع 2 و لبنیات در سال 2005 منتشر شد. به گفته محققان، مصرف بیشتر محصولات لبنی کم‌چرب با کاهش شانس ابتلا به دیابت مرتبط بود.

یک بولتن خبری هاروارد به آتلانتیک توضیح می دهد: «کاهش خطر تقریباً منحصراً با غذاهای لبنی کم چرب یا بدون چربی مرتبط بود».

این تحقیق نشان می دهد مردانی که روزانه دو یا چند وعده شیر بدون چربی یا کم چرب مصرف می کنند، 22 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. بر اساس این مطالعه، مردانی که هر هفته دو یا چند وعده بستنی می‌خورند نیز نتایج یکسانی داشتند.

در طی یک دوره حدود ده ساله، سایر تحقیقات به نتایج مشابهی رسیدند. این یافته ها همچنان محققان را گیج می کند، اما هیچ چیز این باور شیرین را که بستنی حاوی فواید سلامتی است، به چالش نکشیده است.

منبع: health news

مترجم: تقی قاسمی

خروج از نسخه موبایل