نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاخیر در پرتاب ده ها ماهواره جدید استارلینک

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود شرکت فضایی اسپیس ایکس روز سه شنبه ماهواره های جدید استارلینک را به مدار پایینی زمین ارسال کند اما به نظر می رسد این ماموریت به دلیل بروز پاره ای از مشکلات فنی به تعویق افتاده است.

به گزارش سیناپرس، شرکت فضایی اسپیس ایکس که مشهورترین شرکت خصوصی فعال در زمینه اکتشافات فضایی محسوب شده و مالکیت آن با ایلان ماسک است، در توییتر اعلام کرد: پرتاب ۴۶ ماهواره جدید استارلینک که در ابتدا برای صبح روز سه شنبه برنامه ریزی شده بود، ۲۴ ساعت به تعویق افتاد تا برخی مشکلات فنی جزئی برطرف شوند.

در حال حاضر برنامه ریزی های انجام شده برای  پنجره پرتاب ساعت ۹ و ۴۰صبح روز چهارشنبه به وقت شرق آمریکا (چهارشنبه شب به وقت تهران) تنظیم شده و این ماموریت از ایستگاه فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا انجام خواهد شد.

پس از پرتاب نهایی، اسپیس ایکس تلاش خواهد کرد اولین مرحله از موشک قابل استفاده مجدد فالکون ۹ را بر روی سکوی بدون سرنشین خود  در اقیانوس آرام فرود بیاورد.در صورت موفقیت، این ماموریت سیزدهمین پرتاب و فرود این تقویت کننده فالکون ۹ خواهد بود که دو ماموریت کمتر از رکورد این شرکت است.

انتظار می رود که مرحله بالایی راکت فالکون ۹ به سفر خود در فضا ادامه داده و در آن جا ماهواره ها را حدود یک ساعت پس از پرتاب در محل مورد نظر مستقر کند.

گفتنی است این پرتاب بیست و ششمین ماموریت مداری اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ را رقم خواهد زد که در نوع خود رکوردی قابل توجه محسوب می شود زیرا هفته گذشته اسپیس ایکس ۲۱ ماهواره استارلینک نسل دوم را با موفقیت به مدار فرستاده بود.

به گزارش سیناپرس، این دسته از ماهواره های اسپیس ایکس در ابتدا قرار بود توسط موشک استارشیپ این شرکت به مدار منتقل شوند، اما این فضاپیما که در نهایت قرار است انسان و محموله های مورد نیاز را به ماه و فراتر از آن حمل کند، هنوز آماده نشده بود.

چندی پیش راکت استارشیپ پس از پرتاب در حین برنامه آزمایشی در بالای خلیج مکزیک منفجر شد. این انفجار باعث آسیب دیدن خانه ای در منطقه دره ریو گراند در تگزاس جنوبی شده و قطعات مختلفی را کیلومترها در اطراف پورت ایزابل تگزاس پخش کرد.

به گزارش سیناپرس، ماهواره‌های استارلینک برای ارائه خدمات اینترنت پر سرعت به مکان‌ های دورافتاده یا ضعیف در سراسر جهان ایجاد شدند. با این حال، برخی از دانشمندان شکایت کرده‌اند که تعداد زیاد ماهواره ‌های استارلینک می ‌توانند در سایر مشاهدات فضایی علمی اختلال ایجاد کنند.

مترجم: ندا اظهری

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل