نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بزرگترین دپوی درخت جهان دربرگیرنده میلیون ها تن کربن است

دلتای رودخانه مکنزی را در نوناووت، کانادا با پوشش حدود ۵۱ کیلومتر مربع، بزرگترین دپوی تجمعی شناخته شده روی زمین است که از تنه درختان تشکیل شده که از جنگل های اطراف به پایین رودخانه شناور شده اند و در طول قرن ها در این دلتا انباشته شده اند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه جدید توسط محققان ایالات متحده و بریتانیا، این کنده‌ها روی هم حدود ۳٫۴ میلیون تن کربن را در خود جای می ‌دهد؛ نشان‌ دهنده یک مخزن کربن قابل‌ توجه اما ناشناخته است.

آلیسیا سندروسکی (Alicia Sendrowski) محققی که در دانشگاه ایالتی کلرادو در ایالات متحده این مطالعه را رهبری می کند، می‌ گوید: برای تجسم این مقدار قابل توجه کربن بهتر است بدانید که این میزان معادل حدود دو و نیم میلیون آلایندگی خودرو برای یک سال است.

سندروسکی توضیح می دهد: علیرغم چندین دهه اطلاعات در مورد چگونگی حرکت این چوب ها در اطراف قطب شمال، ما هنوز واقعاً نمی دانیم چه مقدار چوب در لجن گیرهای منطقه گیر کرده است یا واقعا چه مقدار کربن در خود نگه می دارد.

ویرجینیا رویز-ویلانووا (Virginia Ruiz-Villanueva) ژئومورفولوژیست رودخانه ای در دانشگاه لوزان می گوید: کار زیادی روی شار کربن از آب و رسوب انجام شده است، اما ما تا همین اواخر به چوب توجه نمی کردیم.

او می افزاید: این یک زمینه تحقیقاتی بسیار تازه محسوب می شود که به سرعت در حال توسعه است. به گفته او، مطالعه این چوب نه تنها برای چرخه کربن، بلکه به طور کلی برای درک ما از نحوه عملکرد این سیستم های رودخانه ای طبیعی، نحوه حرکت رودخانه ها و توزیع چوب مهم است.

رودخانه مکنزی به‌ویژه در دلتای آن مملو از کنده‌های درخت در هر سنی است و سومین رودخانه بزرگ جهان از نظر مساحت خشکی به حساب می آید. این مطالعه شامل سه هفته کار میدانی بود، جایی که محققان چوب‌های خشک شده را اندازه‌ گیری کرده، نقشه‌ برداری کردند و از نمونه‌ هایی برای تعیین سن، رادیوکربن گرفتند.

پژوهشگران همچنین از تصاویر ماهواره ای برای تخمین مساحت کل این دلتا استفاده کردند چراکه این موضوع به آنها کمک کرد تا حجم چوب را محاسبه کرده و بتوانند مقدار کربنی را که به احتمال زیاد ذخیره می کند را حساب کنند.

در حالی که تحقیقات دانشمندان نشان می ‌دهد:کل حجم جامد ۳٫۴ میلیون تن کربن ذخیره می ‌کند، آنها معتقدند که این میزان محدود به کنده‌هایی است که از سطح قابل مشاهده هستند. برخی کنده‌ها نیز در خاک دلتا دفن شده، در زیر آب پنهان یا توسط گیاهان پوشیده شده‌ اند، بنابراین محققان اذعان می ‌کنند که برآورد آنها احتمالاً ناقص است و حتی ممکن است تا دو برابر بیشتر کربن داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دلتای رودخانه مکنزی تنها نیست چراکه محققان خاطرنشان می‌ کنند که قطب شمال حداقل ده‌ها دلتای رودخانه ‌ای به مساحت بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع دارد که به طور بالقوه شبکه ‌ای از ذخیره‌ کربن را تشکیل می ‌دهند که باید تحت مطالعه و پژوهش قرار گیرند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Geophysical Research Letters منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل