نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سویه جدید کرونا تا چه حد در برابر واکسن مقاوم است؟

طی روزهای اخیر سویه ای جدید و جهش یافته از ویروس کرونا در گوشه و کنار جهان شیوع یافته و افراد زیادی را درگیر کرده است. طی روزهای گذشته نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس نیز ثبت شده و به همین دلیل محققان در تلاش هستند تا مشخص کنند سویه فوق تا چه حد در برابر واکسن مقاوم است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر نوع XBB.1.16 اومیکرون که با نام Arcturus نیز شناخته می شود، یکی از انواع غالب کووید ۱۹ در سطح جهانی است. بررسی های انجام شده نشان می دهد: این سویه جدید و جهش یافته با نرخ انتقال بالا و چندین جهش در پروتئین اسپایک خود، قادر است افراد کاملاً واکسینه شده را نیز آلوده کند. این سویه نوظهور در واقع نوع یک ویروس نوترکیب است که از دودمان BA.2.10.1 و   اومیکرون BA.2.75  پدید آمده است. سویه XBB.1.16 همچنین دارای سه جهش اضافی در پروتئین اسپایک در مقایسه با  سویه مادر و اصلی خود، XBB، است و این سه جهش در پروتئین های E180V، F486P، و K478R دیده می شوند.

شرایط پیش آمده و افزایش موج ابتلا به کرونا در گوشه و کنار جهان می تواند ترسناک به نظر برسد، زیرا موارد ابتلا حال افزایش بوده و روز به روز بر تعداد بیماران جدید افزوده می شود.

به گزارش سیناپرس، خوشبختانه خطر به این اندازه حاد نیست و  کارشناسان اظهار داشته اند: واکسینه شدن می تواند به جلوگیری از ایجاد خطرات شدید سلامتی این ویروس پس از ابتلا به عفونت کمک کند.

یک کارشناس ارشد سلامت سازمان بهداشت جهانی در گفتگو با رسانه ها درباره افزایش نگرانی در مورد اثربخشی واکسن نسبت به نوع جدید و جهش یافته کرونا گفت: واکسیناسیون در حال حاضر بهترین راه برای محافظت در برابر انواع مختلف کووید-۱۹، از جمله نوع XBB.1.16 است. در این مورد توصیه می شود مطمئن شوید که کاملا واکسینه شده و توصیه های ارائه شده از سوی مقامات بهداشتی کشور خود را دنبال کنید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل