آبیاری گیاهان توسط شبنم ها

یک راه موثر برای تامین اّب مورد نیاز جمع آوری شبنم روی گیاهان می باشد. راه حلی که در اتیوپی با ساخت یک گلخانه و استفاده از تکنولوژی نه چندان پیچیده به کمک کشاورزان منطقه آمده است.

آب بدست آمده اگر چه برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد اما از آن برای آشامیدن در مواقع لازم نیز می توان استفاده کرد. همان طور که در عکس نیز مشخص است این گلخانه در داخل گودال نه چندان عمیقی قرار دارد و از بامبو های محلی , ورق پلی کربنات , ورق های بیو پلاستیک , طناب و مخزن آب تشکیل شده است. این گلخانه را می توان حتی بدون کارگران ماهر و با استفاده از وسایل ساده و کاملا ابتدایی در 5 روز ساخت.

دیوار های هرمی شکل گلخانه از ورق های پلی کربنات ساخته می شود که قسمت فوقانی آن امکان باز شدن دارد. ورق های بیو پلاستیک همانند یک قیف در وسط گلخانه قرار داده شده که آب را به داخل مخزن هدایت می کند.آب بدست آمده از این پروسه برای آبیاری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این گلخانه با به دام انداختن گرما و هوای مرطوب و چرخاندن آن در طول روز کار می کند. زمانی که بعد از ظهر ها دمای هوای بیرون پایین می آید سقف گلخانه باز شده و اجازه تشکیل شبنم روی بیو پلاستیک را می دهد , قطرات آب بدست آمده توسط بیو پلاستیک به سمت مخزن آب هدایت می شوند. همچنین باز کردن سقف گلخانه این امکان را بوجود می آورد تا در صورت بارندگی  علاوه بر شبنم ها , قطرات باران نیز وارد مخزن شوند.

مقدار آب بدست آمده از این فرآیند با توجه به میزان رطوبت موجود در اتمسفر می تواند متفاوت باشد.گفته می شود در منطقه گندرا رطوبت هوا به میزان 50 درصد در فصول خشک سال بوده که در صورت درست بودن روزانه چیزی در حدود 44 گالن آب از این گلخانه حاصل می شود.

طبق گفته مجریان این پروژه اولین نمونه این گلخانه در ماه ژوئن ساخته می شود و پیش بینی می شود تا ماه نوامبر 10 گلخانه دیگر به این مجموعه اضافه شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا