نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ژن مسئول سرطان پستان بدخیم کشف شد

براساس مطالعات این گروه تحقیقاتی که نتایج آن در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است، ژنی به نام "مهارکننده تمایز 4" (ID4) نه تنها باعث به وجود آمدن سرطان پستان بدخیم می گردد بلکه می تواند آن را کنترل نیز بکند.

 

دکتر الکس سواربریک Alex Swarbrick سرپرست این تیم در مصاحبه مطبوعاتی خود اذعان داشت:" ID4 در سرطان های پستان بدخیم به مقدار زیادی یافت می شود. اگر بتوان ژن کد کننده ID4 را مهار کرد، سلول های سرطانی قابلیت تقسیم شدن خود را از دست می دهند و سرطان متوقف می شود."

سرطان بدخیم پستان که با نام سرطان سه منفی triple negative breast cancer نیز شناخته می شود، سرطانی است که در آن سلول ها فاقد گیرنده های استروژن، پروژسترون و HER2 هستند. سرطان هایی که این گیرنده ها را دارند، می توانند توسط داروها درمان شوند. اما حدود 15% سرطان های پستان گزارش شده، از نوع سه منفی است. بیمارانی که به این نوع از سرطان پستان دچار می شوند شانس کمتری برای بهبود دارند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود که سلول های بنیادی پستان برای رشد و تکامل در طول بارداری و بلوغ حیاتی هستند. مطالعه اخیر حاکی از آن است که ID4 مسئول تمایز این سلول های بنیادی به سلول های تمایز یافته است. به همین دلیل هنگامی که ID4 مهار شود، دیگر ژن ها فعال می شوند. علاوه بر این، گیرنده استروژن و تعدادی از دیگر ژن ها بیان می شوند که باعث می شود انواع کم خطرتر سرطان پستان بروز پیدا کند.

منبع

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل