افزایش سرسام آور هزینه های نظامی جهان در سال گذشته

بدون تردید یکی از اصلی ترین بخش های بودجه بیشتر کشورهای جهان، بخش هزینه های نظامی است اما به نظر می رسد این رقابت دیوانه وار طی سال جاری میلادی به شدت جدی تر دنبال شده و بر اساس آمارها هزینه های نظامی جهان در سال گذشته به ۲ تریلیون و ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) که امروز دوشنبه منتشر شد، هزینه های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان واقعی 3.7 درصد افزایش یافت و به ۲ تریلیون و ۲۴۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین افزایش در اروپا طی ۳۰  سال گذشته است.

بر اساس این آمارها، آمریکا، چین و روسیه با ۵۶ درصد از کل هزینه‌ های نظامی جهان، در سه رتبه نخست از نظر هزینه ‌های نظامی جهانی قرار دارند. وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و تنش ها در شرق آسیا به عوامل اصلی رشد خرید سلاح و تجهیزات نظامی توسط کشورهای مختلف تبدیل شده و شدید ترین افزایش هزینه ها با ۱۳ درصد رشد در اروپا مشاهده شد که این موضوع به طور مستقیم ناشی از جنگ در اوکراین است.

نان تیان، محقق ارشد برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم در این رابطه گفت: افزایش مستمر هزینه‌های نظامی جهانی در سال‌ های اخیر نشانه این است که ما در جهانی نا امن زندگی می‌ کنیم. وی در ادامه افزود: کشور ها در پاسخ به وخامت محیط امنیتی که بهبود آن را در آینده نزدیک پیش بینی نمی کنند، قدرت نظامی خود را تقویت می کنند.

نویسندگان گزارش فوق خاطرنشان می کنند: هزینه های نظامی کشورهای اروپای مرکزی و غربی به سطح جنگ سرد بازگشته است. میزا خرید اسلحه در اروپای مرکزی، طی سال گذشته به ۳۴۵ میلیارد دلار رسید.به گزارش سیناپرس، این آمار از آن جهت دارای اهمیت است که برای اولین بار هزینه های خرید سلاح در این بخش از اروپا از هزینه های سال ۱۹۸۹ پیشی گرفته و ۳۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود.

به گزارش سیناپرس، در این میان برخی از کشورها قبلاً هزینه های دفاعی خود را افزایش داده اند، در حالی که برخی اعلام کرده اند که قصد انجام این کار را در بازه زمانی حداقل ده ساله دارند. بیشترین افزایش هزینه های نظامی در فنلاند (۳۶ درصد)، لیتوانی (۲۷ درصد)، سوئد (۱۲ درصد) و لهستان (۱۱ درصد) مشاهده شده است.

به گفته کارشناسان این موسسه، وضعیت اوکراین تأثیر فوری بر تصمیمات مربوط به هزینه های نظامی در اروپای مرکزی و شرقی داشت. دیگو لوپس داسیلوا، محقق ارشد در هزینه های نظامی موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم نیز در پایان گفت: این افزایش بودجه های نظامی شامل برنامه های چند ساله برای افزایش هزینه های چندین دولت در حوزه فوق بود. در نتیجه، ما می توانیم به طور منطقی انتظار داشته باشیم که هزینه های نظامی و برنامه تولید تسلیحات در اروپای مرکزی و غربی در سال های آینده افزایش یابد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا