کشف مکانیسمی در فوک ها به نام مارپیچ خواب

بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، فوک‌های دریایی در یک مارپیچ خواب به سمت پایین اقیانوس می ‌روند، اما برنامه ‌ریزی شده ‌اند که غرق نشوند.

به گزارش سیناپرس، فوک ها در طول غواصی های عمیق تا عمق ۳۷۷ متری به خواب می روند تا از شکارچیان در امان بمانند. طبق یافته‌های جدید فک ها در طول نیم ساعت شیرجه هر بار حدود ۱۰ دقیقه به سمت پایین می‌چرخند و حتی گاهی اوقات در کف دریا می‌ خوابند.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، این اولین بار است که دانشمندان امواج مغزی را مورد مطالعه قرار داده و عادات خواب یک پستاندار دریایی وحشی را ثبت کرده اند. این مطالعه ماهیت حیاتی خواب برای پستانداران را بررسی کرده و اشاره می کند که پستانداران دریایی وقتی در دریا هستند با شرایط چالش برانگیز برای خواب مواجه می شوند.

دانیل کوستا (Daniel Costa) مدیر مؤسسه علوم دریایی دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: سال‌ها یکی از سؤالات اصلی در مورد فوک ها این بود که چه زمانی می‌ خوابند. برای آزمایشگاه این موضوع از برچسب‌هایی برای ردیابی حرکات فوک ها در منطقه حفاظت‌ شده Año Nuevo استفاده شد جایی که حیوانات ماه‌ها در یک زمان به اقیانوس آرام می ‌روند.

کاستا ادامه داد: سوابق غواصی نشان می دهد که آنها دائماً در حال غواصی هستند، بنابراین ما فکر کردیم که آنها باید در طول آنچه ما غواصی دریفت می نامیم، خواب باشند. غواصی دریفت زمانی است که فوک ها شنا را متوقف کرده و و به آرامی در عمق دریا پایین می روند.

پروفسور تری ویلیامز (Terrie Williams) از دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز، گفت که قابل توجه است که هر پستانداری در حالی که صدها فوت زیر سطح آب می رود، به خواب می رود.به گزارش سیناپرس، این یک خواب سبک نیست، بلکه یک خواب واقعی فلج کننده و عمیق است. نکته قابل توجه این است که مغز این فوک ها قبل از تمام شدن اکسیژن آنها را به طور قابل اعتمادی از خواب بیدار می کند.

نهنگ‌های قاتل و کوسه‌ها زمانی که در سطح اقیانوس هستند به فوک ‌ها حمله می ‌کنند، به همین دلیل است که فوک زمان بسیار کمی را بالای آب می‌ گذرانند و در هر بالا آمدن تنها مدت کوتاهی  تنفس می ‌کنند.

جسیکا کندال بار (Jessica Kendall-Bar) سرپرست این مطالعه، می گوید: فوک ها می ‌توانند نفس خود را برای مدت طولانی حبس کنند، بنابراین می ‌توانند در این غواصی‌ها در اعماق آب، جایی که امن است، به خواب عمیقی بروند.

دانشمندان برای ثبت فعالیت مغز ۱۳ فوک جوان، سرپوش های نئوپرن را با حسگرهای الکتروانسفالوگرام (EEG) نصب کردند. کندال بار می گوید: ما از همان حسگرهایی استفاده کردیم که برای مطالعه خواب انسان در کلینیک خواب استفاده می‌ شود و از یک چسب قابل انعطاف و قابل جابجایی برای چسباندن کلاهک سر استفاده کردیم تا آب نتواند وارد شده و سیگنال‌ها را مختل کند.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان معتقدند: یافته ها نشان می ‌دهد که فوک ‌ها قبل از انتقال به خواب عمیق به مرحله خواب معروف به خواب موج آهسته می ‌روند که منجر به نوعی مارپیچ خواب یا فلج خواب می ‌شود. دانشمندان می گویند که فوک ها زمانی که در خشکی هستند، زیادی می خوابند که این موضوع الگوی خواب آنها را غیر معمول می کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا