نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چوب ها دارای اثرانگشت شیمیایی منحصر به فرد هستند

اگرچه قطع درختان در بسیاری از جنگل ‌های در معرض خطر جهان ممنوع است، اما این امر مانع از آن نمی‌ شود که برخی از شرکت ‌ها در آن مناطق به قطع درخت دست نزنند و قاچاق الوار انجام ندهند. با این حال، به زودی، چنین گروه هایی ممکن است توسط اثر انگشت شیمیایی چوب شناسایی و خنثی شوند.

به گزارش سیناپرس، یکی از مواردی که تأیید تقلب در چوب را دشوار می کند این واقعیت است که چوب اغلب قبل از فروش از چندین کشور عبور می کند. به عبارت دیگر، حتی اگر فروشنده در کشوری واقع شده باشد که در آن قطع درختان مجاز است، چوب می تواند در اصل از کشور دیگری که درختان در آن محافظت می شوند، برداشت شده باشد.

با در نظر گرفتن این مشکل، دانشمندان دانشگاه و مرکز تحقیقات واگنینگن هلند اقدام به جمع ‌آوری نمونه ‌های چوب از مجموع ۹۹۱ درخت و الوار در آفریقای مرکزی و بورنئو کردند. نمونه‌ ها از سه گونه درخت مختلف متشکل از مرانتی قرمز، آزوبه و تالی بودند که همه آنها معمولاً به صورت غیر قانونی قطع و قاچاق می‌ شوند.

محققان با استفاده از یک طیف ‌سنج جرمی، محتوای شیمیایی هر یک از آن نمونه‌ ها را تجزیه و تحلیل کرده و نسبت عناصری مانند کلسیم و منیزیم را اندازه ‌گیری کردند. مشخص شد که تمام گونه های درختان دارای اثر انگشت شیمیایی هستند که منحصر به منطقه جغرافیایی مبدا آنهاست. در واقع، حتی درختان یک گونه که فقط در فاصله ۵۰ کیلومتری از یکدیگر قرار داشتند، اثر انگشت متفاوتی داشتند.

سپس دانشمندان یک الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی را برای تطبیق اثر انگشت یک نمونه چوب با نمونه ‌ای که قبلاً برای درختی از گونه ‌های آن در یک منطقه خاص در پرونده بود، توسعه دادند. به گزارش سیناپرس، هنگامی که این موضوع توسط محققان آزمایش شد، این الگوریتم برای شناسایی چوب از بخش ‌های خاص آفریقای مرکزی ۸۶ تا ۹۸ درصد و برای چوب بورنئو ۸۸ درصد دقیق بود. در آزمایش‌های کور مستقل، دقت یافته ها برای آفریقای مرکزی بین ۷۰ تا ۷۲ درصد بود، اگرچه این ارقام ممکن است با توسعه بیشتر فناوری بهبود یابد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Research Letters منتشر شده است.

مترجم: فرگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل