برای پرهیز از سرطان، وزنتان را کنترل کنید

بر اساس پژوهش های انجام شده جدید ، اضافه وزن بالا سبب بروز 481 هزار مورد جدید سرطان طی یک سال در بزرگسالان در سراسر دنیا شده است.

سرطان های مرتبط با چاقی یک مشکل جدی در زنان نسبت به مردان محسوب می شوند و عمدتا سرطان های رحم و پستان پس از یائسگی در زنان رخ می دهند که معمولا این گونه زنان دارای اضافه وزن هستند .

 با توجه به اطلاعات و داده های تعدادی از منابع علمی و پژوهشی معبر همچون پایگاه داده های سرطان گلوبو کن  (Globocan database of cancer) از 184 کشور ، محققان از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) مدلی را در سال 2012 به وجود آوردند که با توجه به اضافه وزن بدن ، درصدی از سرطان را  تخمین می زند و آن را به نسبت افزایش شاخص توده بدن (BMI)  body mass index، نشان می دهد . افزایش شاخص توده بدن (BMI) از سال 1982 قابل تشخیص و تخمین  بوده است.

بر اساس نتایج این پژوهش ، محققان قادرند تخمین بزنند که یک چهارم همه سرطان های مرتبط با چاقی در سال 2012 که برابر با یکصد و هجده هزار نفر بوده است ، قابل استناد به نسبت افزایش شاخص توده بدن (BMI) هستند در حالی که می توان گفت این مساله قابل پیشگیری است و می توان از آن جلوگیری به عمل آورد.

شایان ذکر است که سرطان های مرتبط با چاقی یک مشکل جدی در زنان نسبت به مردان محسوب می شوند و عمدتا سرطان های رحم و پستان پس از یائسگی در زنان رخ می دهند که معمولا این گونه زنان دارای اضافه وزن هستند .

بر پایه این پژوهش ها ، میزان ابتلایان سرطان های جدید در سال 2012 ، در مردان 1.9 درصد برابر با یکصد و 36 هزار سرطان جدید و در زنان 5.4 درصد برابر با 345 هزار سرطان جدید است .  

از نکات قابل توجه یافت شده  در این پژوهش ها می توان به نسبت مبتلایان به سرطان در کشورهای توسعه یافته تر اشاره کرد که به مراتب بالاتر از دیگر کشورها بوده است و می توان گفت این افراد دو سوم ، برابر با 64 درصد سرطان های مرتبط با چاقی را شامل می شوند . بیشترین افزایش سرطان های مرتبط با چاقی در کشورهای امریکای شمالی و اروپا بوده است .

دکتر ملینا آرنولد  از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان IARC در این رابطه اعلام کرد که ؛ هدف اصلی ما یک کوشش جهانی برای کنترل روند افزایش چاقی در جهان است. این پژوهشگر اعتقاد دارد که شیوع چاقی در بزرگسالان در سراسر دنیا پس از سال 1980 دو برابر شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا خواهد کرد .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله پزشکی لانست انکولوژی (Lancet Oncology) بریتانیا منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا