نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جولان مالاریا در مناطق مرزی و گرمسیر ایران

مالاریا یک بیماری انگلی است؛ بیماری که به وسیله گزش پشه آنوفل ماده ایجاد می شود. عامل اصلی ایجاد این بیماری، تک یاخته های انگلی تحت عنوان پلاسمودیوم هستند. این تک یاخته ها در  داخل گلبول های قرمز خون رشد و تکثیر پیدا می کنند، تکثیر این یاخته ها باعث پاره شدن گلبول های قرمز و بروز بیماری مالاریا می شود.

به گزارش سیناپرس، بیماری مالاریا به وسیله نیش پشه آنوفل ماده آلوده به وجود می آید. سیر تکامل این انگل در بدن پشه ۳۵-۸ روز است. پس از گزش انسان و طی مراحل تکامل در بدن پشه، انگل ها بالغ شده و به مرحله آلوده کنندگی می رسند. سپس پشه بار دیگر بدن انسان را می گزد و انگل وارد بدن میزبان می شود.

انگل در بدن میزبان حساس، وارد سلول های کبدی می شود و مرحله خارج گلبول قرمز را طی می کنند. در مرحله بعدی سلول های کبدی پاره می شوند؛ در این مرحله هزاران انگل غیرجنسی آزاد شده و از طریق سینوس های خونی کبد، خود را به جریان خون می رسانند و به گلبول های قرمز حمله کرده و تکثیر دوره ای خود را آغاز می کنند.

سپس انگل ها با رشد و تکثیرشان باعث پاره شدن گلبول های قرمز می شوند؛ با پاره شدن گلبول های قرمز 8 تا 30 انگل جدید وارد جریان خون می شود. هریک از این انگل ها به گلبول های جدید حمله می کنند. سپس مالاریا با علایمی مانند تب، عرق ، سرفه ، اسهال، ناراحتی تنفسی و سردرد تظاهر پیدا می کند. در مراحل پیشرفته تر مالاریا باعث ایجاد یرقان، اختلال انعقاد خون ، شوک ، نارسائی کبد و کلیه ، التهاب حاد مغزی ، ادم ریوی و مغزی ، اغماء و حتی مرگ می شود.

به گزارش سیناپرس، مالاریا هنوز در بسیاری از کشورها_از جمله ایران_ از مهمترین مشکلات بهداشتی محسوب می شود. این بیماری در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و شیوع آن در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت های گرمسیری کرمان بیشتر از سایر مناطق کشور است.

دکتر حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی زاهدان در این خصوص گفت: امسال آمار مالاریا نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش میزان بارندگی ها، ترددهای غیرقانونی اتباع خارجی و همچنین قاچاق سوخت از مرزهای شرقی، در سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرده است؛ فروردین سال گذشته ۱۴ مورد اما فروردین امسال ۱۳۳ مورد مبتلا به بیماری مالاریا در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده اند. خوشبختانه با تشخیص زودهنگام و مداوای مبتلایان، تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از بیماری مالاریا در استان سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.  

وی افزود: مهمترین علائم این بیماری، تب، لرز، عرق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردی چهره و عطش فراوان است. چنانچه هر فردی چنین علائمی را مشاهده کرد باید هرچه سریع تر به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

وی اظهارداشت: این بیماری با آگاهی بخش و آموزش به مردم، انجام عملیات سمپاشی، مه پاشی و لاروکشی قابل کنترل است. همچنین ساکنان مناطقی که مالاریا شایع است باید از خوابیدن در فضای باز خودداری کنند و پوست خود را بپوشانند. پنجره ها و دیوارهای خانه شان را نیز باید به حشره کش آغشته کنند.

دکتر یاسر مرادی، مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم نیز در این خصوص گفت: براساس آمار، بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است. طبق بررسی های انجام شده بیشترین خطر بروز بیماری مالاریا در شهرستان مرزی قشم به علت ورود غیر قانونی اتباع جدید الورود و خارجی و افراد مناطق مالاریا خیز (مانند جنوب کرمان و استان سیستان و بلوچستان) است.

وی افزود: پیمانکاران و صاحبان مشاغل مختلف باید هنگام استخدام نیروی انسانی جدید تازه وارد، آنها را بلافاصله به شبکه بهداشت و درمان برای انجام آزمایش های مالاریا و سایر بیماری های واگیر که به صورت رایگان انجام می شود، معرفی کنند.

دکتر عبدالجبار ذاکری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: استان هرمزگان، یکی از مهم ترین مناطق اندمیک مالاریا در کشور است. متاسفانه در سال ۱۴۰۱ موارد مثبت مالاریا استان هرمزگان نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی داشته است. میزان ابتلا به این بیماری، فروردین امسال هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد، اما خوشبختانه با شناسایی به موقع موارد و تحت درمان قرارگرفتن آنها تاکنون هیچ گونه فوتی ناشی از این بیماری در سطح استان نداشته ایم.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند، چنانچه فردی مشکوک به بیماری مالاریا است باید هرچه زودتر برای تشخیص و درمان زودهنگام به نزدیک ترین مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و با انجام آزمایش مالاریا از صحت سلامتی و تندرستی خودشان مطمئن شوند زیرا مطمئن ترین راه تشخیص قطعی بیماری مالاریا آزمایش خون است.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل