کیسه خرید با قابلیت تبدیل به سوخت زیستی

ما سالانه از پنج تریلیون کیسه پلاستیکی استفاده می ‌کنیم و این کیسه‌ها جزو پنج محصول اول پلاستیکی هستند که در محیط طبیعی یافت می ‌شوند. به گفته محققان، کاغذ نیز وضعیت بهتری ندارد.

به گزارش سیناپرس، بخشی از مشکل کیسه های کاغذی چرخه عمر نسبتاً کوتاه آنها، ناسازگاری آنها با رطوبت و عدم فایده واقعی آنها پس از مدت کوتاهی به عنوان یک پاکت سست است.

در این رابطه، محققان دانشگاه ایالت پن تصمیم گرفتند این چالش ها را بپذیرند و محصولی را ایجاد کردند که پتانسیل سودمندی برای مصرف کنندگان و محیط زیست دارد. دانشمندان از طریق حرارت و دستکاری شیمیایی ارزان قیمت، کاغذی ایجاد کردند که به اندازه کافی قوی است که می ‌توان چندین بار از آن استفاده کرد و در برابر آب مقاوم بوده و در نهایت می‌ توان از آن به عنوان منبع خوبی برای سوخت زیستی در انتهای کار استفاده کرد.

جایا تریپاتی (Jaya Tripathi) محقق ارشد این مطالعات از موسسه انرژی زیستی کالیفرنیا گفت: استفاده مجدد عمدتاً به استحکام کیسه بستگی دارد و بعید است که یک کیسه کاغذی معمولی را بتوان تعداد دفعات زیادی به دلیل دوام کم آن در هنگام خیس شدن استفاده کرد. استفاده از فرآیندهای شیمیایی گران قیمت برای افزایش استحکام در برابر رطوبت، ویژگی‌های سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه کاغذ را برای کاربرد تجاری کاهش می ‌دهد، بنابراین نیاز به بررسی تکنیک‌های غیرشیمیایی برای افزایش استحکام مرطوب کیسه‌های کاغذی وجود دارد.

تکنیکی که تریپاتی از آن دفاع می ‌کرد، ترفافشن بود که در آن سلولز کاغذ به آرامی در فضایی با کمبود اکسیژن گرم می ‌شود تا استحکام کششی آن در هنگام خیس شدن افزایش یابد. پس از ۴۰ دقیقه شکستن، استحکام کششی مرطوب کاغذ در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به ۱۵۳۳ درصد رسید و با افزایش گرما به طور پیوسته کاهش یافت.

تریپاتی گفت: من به دنبال چیز دیگری بودم اما متوجه شدم که با تخریب سلولز، استحکام کاغذ در حال افزایش است. این موضوع باعث شد فکر کنم که احتمالاً برای بسته بندی خوب است.

به گفته تریپاتی، این محصول قوی‌تر می ‌تواند پس از استفاده در هر دو حالت مرطوب و خشک، دوام بیاورد، با این حال، شکستگی، سودمندی آن را به عنوان یک محصول سوخت زیستی کاهش داد و عملکرد گلوکز محصول را به میزان قابل توجهی کاهش داد. برای مقابله با این موضوع، محققان کاغذ را به محلول قلیایی هیدروکسید سدیم آغشته کردند.

تریپاتی توضیح داد: با تبدیل این ماده به کیسه ‌های خرید کاغذی قوی‌تر و قابل استفاده مجدد، می ‌توانیم بسیاری از ضایعات را حذف کنیم. پیامدهای فناوری مانند آنچه در این تحقیق نشان دادیم از جمله استفاده از کیسه های فرسوده به عنوان بستری برای تولید سوخت زیستی، بسیار زیاد خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، دانیل سیولکوز (Daniel Ciolkosz) استادیار پژوهشی مهندسی کشاورزی و بیولوژیکی در ایالت پن و یکی دیگر از محققان این پژوهش گفت: زمانی که استفاده اولیه از این محصولات کاغذی به پایان برسد، استفاده از آنها برای اهداف ثانویه آنها را پایدارتر می کند و این مفهومی است که جامعه باید در نظر بگیرد.

شرح کامل این تحقیق در مجله Resources, Conservation and Recycling منتشر شده است.